עץ הזית

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

לעלי הזית שימושים רבים מאד. ברפואה הטבעית ובנטורופתיה השימוש בעלי הזית מאפשר איזון של פרופיל הדם, סיום של מצבים רגשיים קשים, מצבי סטרס ומצבי מחלה קשים וחיזוק כללי של האדם

עץ הזית עץ הזית

אריכות ימיו של עץ הזית, שורשיו הרחבים והאופקיים, עתיקותו, מקורותיו המקראיים ושפע התוצרים שהוא מביא לאדם עושים אותו לסמל של בריאות. עלי העץ מביאים עימם בשורה רוחנית של שלום: "ותבוא אליו היונה לעת ערב והנה עלה זית בפיה"- כך ידע נח כי המבול תם. היונה ועלה הזית הפכו להיות סמל אוניברסאלי לשלום. מדינת ישראל חרטה בסמלה שני ענפי זית העומדים בצידה של מנורה, כסמל לשלום ושגשוג. לעלי הזית שימושים רבים מאד. ברפואה הטבעית ובנטורופתיה השימוש בעלי הזית מאפשר איזון של פרופיל הדם, סיום של מצבים רגשיים קשים, מצבי סטרס ומצבי מחלה קשים וחיזוק כללי של האדם.

עלי הזית מאורכים, גלדנים, מלבינים בצידם התחתון ומבריקים בצידם העליון. שמו הבוטני: Olea europea. החומרים הפעילים העיקריים בעלי הזית הם האולאופאין, אלאופאוזיד, אלקלואיד, כינין ופלוונואידים.

מחקרים הראו שעלי הזית הינם אנטי ויראלים, מרפים כלי דם ולכן מורידי לחץ דם, אנטי אוקסידנטים חזקים מויטמין E, מורידי כולסטרול, מורידי סוכר ואנטי בקטריאלים. הביופלוונואידים מאיצים את פעלות ויטמין C בגוף. במשך מאות שנים שימשה תמצית עלי הזית לטיפול במלאריה בהיותם מכילים כינין. מחקר שנערך בארץ הוכיח את יכולתם של עלי הזית לאזן את רמות הסוכר ובכך להפחית את רמות הHbA1C  המוגלובין מסוכר- המעידות על מידת איזון הסוכרת.  

שתיית מרתח עלי זית מסייעת לניקוי הגוף וחיזוק המערכת החיסונית. הצריכה היומית המומלצת הינה 250 מ"ג של תה מעלי זית. לעיתים השתחררות הרעלנים עלולה להתבטא בכאבי ראש, שלשול וכאבי מפרקים, בדומה לכאבי שפעת לכן מומלץ ללוות את שתיית התה בתזונה בריאה הכוללת מזון מלא, ירקות ופירות טריים וסיבים תזונתיים. בכל מקרה חשוב להיוועץ במומחה לצמחי מרפא בטרם מתחילים בטיפול בעלי הזית.

לבריאות הפה והחניכיים:
להרתיח כף עלי זית בכוס מים בסיר מכוסה, לבשל כ 10 דקות, לצנן ולשטוף את הפה.

להורדת לחץ דם:
להרתיח 1 ליטר מים עם 20 גר' עלי זית טריים, כף פרחי טיליה וכף פרחי אכילאה. לבשל כ 10 דקות בסיר מכוסה. לצנן ולשתות 250 מ"ל ביום.

כיצד להשיג עלי זית באיכות טובה?
ניתן לקטוף עלי זית מעצים עתיקים במדרונות הגליל והכרמל הפונים אל הים או לרכשם בבתי טבע. חשוב להקפיד על איכות טובה של הצמחים ותמיד עדיף להשתמש בצמחים אורגניים.

ברפואה הטבעית עושים שימוש גם באנרגיה המופקת מהעלים לאיזון השקט וההרמוניה הפנימיים. התמצית האנרגטית מופקת מהטל המצוי עם שחר על העלים וידועה כתמצית Olive שנרקחה ע"י ד"ר אדוארד באך. נטילתה מסייעת לאיזון פנימי במצבי מתח נפשי או מחלה מממושכת, תשישות ועייפת. לתמצית יש יכולת טובה לוויסות אנרגטי פנימי וריפוי ממצבי סטרס הנובעים מעבודה קשה או מחלה כרונית או לידה מתישה. הטיפול באמצעות פרחי באך משלב בדרך כלל מספר תמציות המותאמות למצבו הספציפי של האדם במצב נתון. למשל, מקום שמקור התשישות הוא בהתמכרות לעבודה או במעברי חיים או בתהליך ארוך ומתיש של הרזיה- הOlive תשולב עם תמצית נוספת שתסייע לאדם לפרום את החסימה ולנוע קדימה.

מדיטציה לחיזוק השלום הפנימי:
גובה ענפיו ועובי גזעו של עץ הזית נותנים הרגשה של עוצמה עתיקה השואבת כוחה מאמא אדמה. העץ ועליו מקרינים ויטליות מתמשכת וחזקה המעניקים לאדם חוסן פנימי והרמוניה.

לשבת על האדמה מתחת לענפי העץ, ישיבה נוחה, גוף משוחרר, נשימה סדירה. להצמיד את הגב ועמוד השדרה אל גזע העץ בצורה נעימה ונוחה. לחוש את הגזע והעוצמה שלו. להתחבר אליהם ולנשום אותם פנימה. לחוש את האדמה ולנשום אותה פנימה. לתת למחשבות לזרום הלאה לדרכן. להיות עם האנרגיה המגיעה מהעץ ומהאדמה. לאפשר שחרור של מתח אל האדמה. אט אט השלווה וההרמוניה יזרמו בעדינות פנימה.

שמן זית:
השמן הים תיכוני המופק מפירות עץ הזית נפוץ בכל העולם כחלק אינטגראלי מדיאטות בריאות. שמן זית איכותי מופק בבית בד, באמצעות סחיטה במכבש וללא חימום. צבעו ירוק ענבר נוטה לצהוב. בתהליך זה חמיצותו לא תעלה על 0.8%. מחירו כ 35 ₪ ללליטר ומעלה. נקודת הרתיחה של שמן הזית היא ב 300 מעלות סלציוס ולכן אפשר להשתמש בו לטיגון קל ולאפיה ללא חשש מחמצון. השמן מכיל כמות טובה של חומצה אולאית המסייעת להורדת כולסטרול ובעיקר ה LDL והוא מכיל פוליפנולים וויטמין E שהם נוגדי חמצון עוצמתיים.

מבחן המקרר: במידה והשמן אינו קופא בקירור של 4 מעלות צלסיוס זה אומר שאינו באיכות טובה.

עוגת גזר, הדרים ושמן זית:
1.75 כוסות קמח כוסמין מלא
1 כפית סודה לשתיה
1 כפית קינמון
1/4 כפית ציפורן
3/4 כוס אגוזי מלך קצוצים
2 ביצים אורגניות בלולות היטב
1 כוס גזר אורגני מגורד דק
1/2 כוס שמן זית כתית טהור בכבישה קרה, בטעם עדין
1/2 כוס סוכר חום דמררה
1 כוס מיץ תפוזים או קלמנטינה- סחוט טרי
לערבב את כל החומרים היבשים ולהוסיף את החומרים הרטובים ולערבב היטב.
לאפות במשך 45-50 דקות בחום בינוני (170 מעלות) 

העוגה מצוינת כחלק מתפריט בריא לאיזון לחץ דם, כולסטרול וטריגליצרידים, נותנת הרגשה נעימה של שובע בזכות הסיבים התזונתיים. פרוסה ממנה יכולה להיות ארוחת ביניים מזינה בליווי חליטת של אחד מצמחי המרפא הייעודיים לחורף למשל: מרווה, זנגוויל, קינמון וטימין. 

ליצירת קשר ופרטים נוספים על מירה כהן שטרקמן נטורופתית N.D ,R.Na

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

רפואה משלימה, זית, כל מה שרצית לדעת על עץ הזית, עץ הזית, מאמרים בנושא עץ הזית