ראשי | בריאות | כל מה שרצית לדעת על | טיפול בבעיות גב

טיפול בבעיות גב

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

במאמר זה אסקור את האנטומיה של עמוד השדרה ודרכי הטיפול בפתולוגיות עמוד השדרה התחתון הנפוצות ביותר

טיפול בבעיות גב טיפול בבעיות גב

תהליך האבולוציה הביא להזדקפות האדם והוא למעשה היונק היחידי עליי אדמות ההולך דרך קבע על שתי רגליים. הליכה על ארבע מחלקת את נטל משקל הגוף והמשא בצורה מאוזנת יותר ומורידה את הלחץ מעמוד השדרה.

כ-80% מהאנשים יסבלו מכאבי גב ובמיוחד מכאבי גב תחתון במהלך חייהם, כאבים הנעים מאפיזודות חולפות ועד לכאבים חריפים המצריכים התערבות רפואית. סיכויי הפגיעה בעמוד השדרה זהים בקרב גברים ונשים אך עם זאת ספורטאים והעובדים בעבודות גופניות קשות צפויים ללקות בבעיה זאת באחוזים גבוהים יותר.

מבחינה אנטומית עמוד השדרה הוא מבנה גמיש ומורכב מחוליות הניצבות זו על גבי זו ומעניקות את יכולת התנועה והכפיפה של הגוף במיוחד באזור המותניים והצוואר.

7 חוליות צוואריות
12 חוליות חזיות
5 חוליות מותניות

החוליה החמישית ניצבת על גבי התגרמות חוליות הנקראת SACRUM ומחוברת בקצה שלה לעצם הזנב ה-COCCYX. הדיסק הבין חולייתי, כשמו, נמצא בין כל שתי חוליות. מבנהו החיצוני (ANULUS FIBROSUS) סחוסי, חזק ויציב ובליבתו מרקם צמיגי המשמש כבולם זעזועים ומעניק את כושר התנועה.

מבחינה פתולוגית, הדיסקים עלולים לעבור שינוי ניווני, לצנוח או להיקרע בכך לגרום לסימפטומים בעמוד השדרה, בלט ופריצת דיסק ולכאב. בגוף החוליות נמצאים מפרקים קטנים הנקראים (FACET) פאצטות המושפעים מעומס ושחיקה וכבכל מפרקי הגוף תיתכן נפיחות דלקתית במפרקים הללו המובילה ללחץ על חוט השדרה. משקל הגוף, המשא המוטל עליו בהרמת משאות, כוחות הכיפוף והתנועה משפיעים על הגב התחתון ובמיוחד על החוליות L4-L5-S1.

חוט השדרה הוא שלוחה של המוח וממוקם בתעלה הנוצרת במרכז חוליות עמוד השדרה.
עצבים יוצאים מצידי החוליות ליעדם בגפיים ובאיברי הגוף השונים. באמצעות חוט השדרה המהווה חלק ממערכת העצבים עוברים מסרים מהמוח לגוף ולהפך. מסרים העולים מהגוף למוח מעבירים תחושות כגון: לחץ, נגיעה, כאב, רעד וכו' ומסרים מהמוח מאפשרים תנועה וכיווץ שרירים.

באזור עמ"ש המותני מהלכו של חוט השדרה קצר יותר ומשם יוצאים דרך נקב הפורמינה באזור L4-5 ו- L5-S1 עצבים המרכיבים את חלק הארי של העצב הסיאטיקה.

מסלולו עובר מאזור זה לאספקט אחורי של הרגל ומסתיים בכף הרגל. אזור זה רגיש ללחץ הנוצר ע"י הדיסק הבינחולייתי, מפרקי הפאצטות או גוף החוליה. פגיעה זו גורמת לתחושת נימול, עיקצוץ, הרדמות הגפיים התחתונות ויכול אף לפגוע בתפקודי שלפוחית השתן והמעיים.

תהליך ניוון ושחיקת החוליות ובמיוחד חוליות עמוד השדרה המותני, מתחיל במחצית שנות העשרים ומתעצם עם חלוף השנים. תהליך זה מוביל למגבלת התנועה בשל הסתיידות והתגרמות החוליות והתדלדלות הסחוס.

ספיינל - סטינוזיס הוא תהליך פתולוגי בו מוצרת תעלת חוט השדרה היצרות היוצרת לחץ עצבי וכאב. במקרים מסויימים נוצרת ספונדילו-ליסטיזיס, מצב של החלקת חוליה קדימה ורכינתה על גב רעותה. החלקת החוליה גורמת למשיכת חוט השדרה בתעלתו למתיחת רצועות וגורמת לכאב.

הרפואה הסינית העתיקה, קיימת כבר 5000 שנה ומתבוננת על האדם כאינדיווידואל וכמיקרוקוסמוס אשר האיזון הגופני והנפשי שלו תלוי במידה רבה באורח חייו, סביבתו, תזונתו, שעות הפעילות והמנוחה, מצב רוחו ועוד.

תזונה לא מאוזנת, אכילה מהירה, אוכל שומני, מזון קר ותעשייתי יובילו לפגיעה במעגל יצירת האנרגיה "צ'י" בגוף ויובילו לירידת רמת הצ'י בגוף ולחסימה אנרגטית המתבטאת במקרים מסוימים בכאבי גב בהתאם לאיבר הנפגע מחוסר התנועה האנרגטית.

האיברים העיקריים המועדים לפגיעה המובילה לכאבי גב הם הכליות אשר אנטומית שוכנים באזור הגב התחתון והכבד האחראי על פי הרפואה הסינית להפצת הצ'י בגוף.

אנרגיית הכליות נפגעת בראש ובראשונה מאורח חיים לא תקין, התשת הגוף במהלך החיים כתוצאה מעבודה פיזית מאומצת, וולדנות, תזונה לא מאוזנת ויותר מכל תהליך ההזדקנות.

ירידה באנרגיית הכליות קשורה לכאבי גב המיוחסים לאוסטיאופרוזיס, קיפוזיס שברים והתנוונות החוליות.טראומה נפשית, מתח, כעס, חימה ורוגז מתקשרים לאיבר הכבד שבין יתר תפקידיו- הפצה נאותה של הצ'י לאברי הגוף השונים.

פגיעה נפשית גורמת לירידה ביכולת ההפצה של הכבד ולסטגנציה/ חסימה של האנרגיה המובילה להתכווצות שרירים ולכאבי גב. הגב העליון והשכמות חשופים לכאב בשל המתח הנפשי המצטבר בגוף.

פגיעה הנחשבת לרוב חמורה פחות נוצרת על ידי פתוגן חיצוני שמשמעותו חשיפה לפגעי מזג האוויר, חום/ קור/ לחות או יובש. לדוגמא, הימצאות בחדר ממוזג בקיץ יכולה לגרום לכאבי גב, על פי הרפואה הסינית פתולוגיה זו נוצרת עקב חשיפה לפתוגן מסוג רוח- קור ולחסימה וירידה במחזוריות האנרגיה במרידיאנים ומביאה לנוקשות שרירים וכאב.

טראומה חיצונית כנפילה, חבלה בעמוד השדרה, פעילות גופנית מאומצת, תאונה וניתוח יכולה לגרום לחסימה מקומית באנרגיה, לפגיעה בעמוד השדרה ולכאב.

הטיפול ברפואה הסינית מתבסס על איזון הגוף והנפש באמצעות דיקור במחטים, תזונה נכונה, צמחי מרפא ופעילות גופנית. מחקרים רבים הוכיחו כי הטיפול ברפואה הסינית בטוח, אפקטיבי ויעיל אף לטווח הארוך. הרפואה המערבית יעילה לטווח הקצר באמצעות טיפול בתרופות וזריקות, טיפול המונע מעבר מסרי כאב למוח סטרואידים ותרופות נוגדי דלקת המטפלים באפיזודה הקיימת.

מחקר שנערך לאחרונה בגרמניה והתפרסם בכתב העת הרפואי ARCHIVES OF
INTERNAL MEDICINE, הוכיח כי הדיקור הסיני (אקופונטורה) יעיל פי 2 מיתר הטיפולים שנבחנו לטיפול בבעיית גב תחתון. הניסוי התבצע על 1000 מתנדבים אשר חולקו לשלוש קבוצות.

קבוצה שטופלה באמצעות הדיקור הסיני. קבוצה שנייה טופלה על ידי טיפולים קונוונציונליים מערביים וקבוצת ביקורת שקיבלה פלצבו באמצעות מחטים שלא חדרו את העור. לאחר חצי שנה הוכח שכ-50% מהמטופלים בדיקור הסיני חוו הקלה משמעותית לעומת 27% מהמטופלים ברפואה המערבית שדיווחו על הקלה משמעותית בכאב הגב ממנו סבלו.

ארגון ה-AAOS של המנתחים האורטופדים האמריקאים ממליץ בשנים האחרונות על שילוב הרפואה הסינית בטיפול האורטופדי המקובל.

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

כאבי גב, כל מה שרצית לדעת על, טיפול בכאבי גב, כל מה שרצית לדעת על בעיות גב, בעיות גב