ראשי | בריאות | כל מה שרצית לדעת על | מחלות לב וכלי דם – חלק א

מחלות לב וכלי דם – חלק א

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font
מחלות לב וכלי דם – חלק א מחלות לב וכלי דם – חלק א

לגורם התורשה חשיבות רבה בהתפתחות מחלות לב וכלי דם. בקרב שיעור ניכר של צאצאים (מדרגה ראשונה) של אנשים אשר לפני הגיעם לגיל 45 )(גברים) או 55 (נשים) סבלו מאירוע מוחי או אירוע לבבי, יש שינויים בתפקוד כלי הדם והם בסכנה מוגברת לחלות במחלה קרדיווסקולרית. לאחרונה התברר, כי חלק משינויים אלה הפיכים באופן חלקי, כאשר מטפלים היטב בכל גורמי סיכון ומקפידים על אורח חיים בריא ללב.

גורם סיכון חשוב במחלות לב וכלי דם הוא שומני דם גבוהים – LDL  וכולסטרול כללי גבוהים יחסית ל HDL (הכולסטרול הטוב). ככל שהיחס  LDL/HDL גבוה יותר - גובר הסיכון לתחלואה במחלות לב וכלי דם. לשמירה על שומני דם תקינים יש צורך בראש ובראשונה במודעות ובשינוי אורח החיים. תזונה מתאימה בשילוב עם פעילות גופנית הם הטיפולים המומלצים ביותר. בתזונה יש להפחית את צריכת השומן הרווי, יש להוריד משקל עודף ולהגביר צריכה של סיבים תזונתיים וקטניות שאינם שמנים. דגש רב יש לתת לאותם מזונות המכילים נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים) אשר יגנו על הכולסטרול מפני התחמצנות. תחום אחר שיכל לסייע בשמירה על ערכים של שומני דם תקינים הוא שיטות הרפייה והורדת מתחים – במחקרים הוכח כי מתח רב גורם להעלאת רמות הכולסטרול. במידה וכל הדרכים הללו אינן מספיקות, מומלץ להיעזר בתרופות טבעיות או קונבנציונאליות להורדת כולסטרול.

גורם סיכון נוסף הם שומני דם (TG) גבוהים. הטריגליצרידים דומים בפעולתם השלילית לכולסטרול הרע. הסיבות לרמות TG גבוהות ברובן תזונתיות (עודף של פחמימות פשוטות), אך התברר כי אצל נשים, נטילת הורמונים בגיל המעבר ואף גלולות למניעת הריון, עשויות לתרום אף הן לבעיה.

למניעת גורם סיכון זה מהכיוון התזונתי חשוב להקפיד בעיקר על הפחתה באכילת פחמימות פשוטות ומזונות עם אינדקס גליקמי גבוה (=מזונות המעלים במהירות את רמת הסוכר בדם). כדאי להקפיד לאכול מספר ארוחות קטנות במהלך היום וליהנות ממאכלים המכילים כמות טובה של חומצת שומן מסוג אומגה 3 (לפעמים אף ממליצים להיעזר בכמוסות אומגה 3 כטיפול). פעילות גופנית חשובה גם במקרה זה, והימנעות מגלולות למניעת הריון (במידה והדבר ניתן) ובמידה וכל הדברים הללו אינם מספיקים יש להיעזר בתרופות טבעיות או קונבנציונאלית.

לחץ דם גבוה המכונה גם "הרוצח השקט", הוא אחד הגורמים המשמעותיים למחלות לב ולשבץ מוחי. מעריכים כי הסיכון של אדם הסובל מלחץ דם גבוה לחלות במחלת לב גדול פי שלושה מאשר אדם עם לחץ דם תקין, והסיכון לסבול משבץ מוחי גדול פי שבעה. גם במקרה זה הטיפול הראשוני המתבקש הוא שיפור אורח החיים על ידי לימוד דרכים יעילות להתמודדות עם מתח נפשי, פעילות גופנית קבועה, הפסקת עישון, איזון משקל הגוף ותזונה בריאה - דלת חלבון, מלח, אלכוהול וקפה.

סוכרת היא בעיה בריאותית נפוצה והסכנה המשמעותית ביותר לחייו של חולה סוכרת הינה מחלת לב. מעריכים כי הסיכון של חולה סוכרת לסבול ממחלת לב גבוה פי שניים, או אף פי ארבעה, מן הסיכון של אדם אחר. בנוסף, סימני האזהרה של התקף לב פעמים רבות סמויים יותר, ואם לא די בכך, הסבירות לסבול מסיבוכים ותופעות לוואי של הטיפולים במחלת הלב – גבוהים יותר.

עדיף למנוע את מחלת הסוכרת באדם בריא אולם בחולי סוכרת יש חשיבות רבה לפעילות גופנית והקפדה על איזון רמת הסוכר באמצעות תזונה נבונה שהם אבני היסוד הכרחיים. פעמים רבות יש צורך בטיפול משולב ומתואם בין הנטורופת/תזונאי והרופא על מנת להגיע לאיזון אופטימאלי של הסוכרבדם בהתאם לתזונה, לתרופות ולפעילות הגופנית. מגוון רב של תרופות טבעיות עשויות לעזור לרבים להגיע אל ערכי הסוכר הרצויים ושמירה על רמות סוכר מאוזנות.

*התכנים המופיעים בכתבה זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם מהווים המלצה ספציפית טיפולית או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

למחלות לב וכלי דם חלק ב' לחצו כאן.
למחלות לב וכלי דם חלק ג' לחצו כאן.

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

מחלות לב, כל מה שרצית לדעת על, כל מה שרצית לדעת על מחלות לב וכלי דם, כלי דם, מחלות לב וכלי דם