ראשי | בריאות | כל מה שרצית לדעת על | כיצד לטפל בדיכאון וחרדה

כיצד לטפל בדיכאון וחרדה

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

הדיכאון והחרדה עומדים בבסיס מרבית הקשיים הנפשיים עמם מתמודדים בני אדם. כל אדם מתמודד כך או אחרת, מפעם לפעם, הן מרמה מסוימת של דיכאון והן מסוגים שונים ועצמות שונות של חרדה.

כיצד לטפל בדיכאון וחרדה כיצד לטפל בדיכאון וחרדה

הדיכאון והחרדה עומדים בבסיס מרבית הקשיים הנפשיים עמם מתמודדים בני אדם. כל אדם מתמודד כך או אחרת, מפעם לפעם, הן מרמה מסוימת של דיכאון והן מסוגים שונים ועצמות שונות של חרדה. לא כל אדם ישמח להודות בכך ואיני רוצה לשכנע אף אחד בעניין הזה, אך כל מי שמבקש לטפל בחייו ובנפשו, כך או אחרת, יפגוש מתישהו את שני אלה או את הדרכים השונות בהן הם מתבטאים בחיי היום יום.

הן דיכאון והן חרדה יכולים להפריע מאד לאדם. הדיכאון גורם להורדת הילוך משמעותית, הפחתה באנרגיות, באופטימיות, בחיוניות, בחשק הכללי ועוד. מאחורי חוויות תקיעות רבות אפשר למצוא חוויה עמוקה ובסיסית יותר, של דיכאון ברמה מסוימת, שגורם לאדם לקשיי יוזמה ושינוי. החרדה היא מצב יותר יומיומי ושגרתי עמו אדם מתמודד כמעט כל הזמן, רק שאינו תמיד מודע לכך. החיים רצופים איומים וחששות, וחלק מאלה יוצרים אצל האדם מין חוויה קבועה של אי שקט ודאגות. אלה הן, למעשה, החרדות האנושיות.

התורה הפסיכו קריאטיבית מתווה דרך הן להבנת התופעות האלה והן לטיפול בהן. התורה הפסיכו קריאטיבית נמצאת בתהליך בלתי פוסק של גילוי ופיתוח, ודבר זה בא לידי ביטוי בסדנאות להכשרת מטפלים פסיכו קריאטיביים, שם אני נהנה להעביר את המידע, לפתח אותו ולגלות ממנו עוד ועוד אלמנטים, שכאילו היו חבויים מתחת אבנים וסלעים שבחרנו להוציא, לחצוב ולחשוף את מה שמתחתם. התורה הפסיכו קריאטיבית עוסקת בקשר בין הרגשות האנושיים לבין הביטוי היצירתי הנכון להם.

הכלים של התורה הפסיכו קריאטיבית הם כלים "טבעיים" שבאים מטבע האדם. מדובר בתכונות אנושיות טבעיות שנשכחו ונדחקו הצידה, ונראה כאילו לא קיימות. הכלים האלה כוללים הגברת אהבה עצמית, הפחתת ביקורת עצמית, הגברת השמחה הטבעית, חיבור לתשוקה הטבעית, הגברת היצירתיות הטבעית ועוד. האדם מלא ביכולות טבעיות נפלאות שאת מרביתן שכח ליישם. התורה הפסיכו קריאטיבית מציעה לו דרכים לשוב ולעצמו ולכוחותיו המקוריים. כרופא אני יכול לומר לך שמדובר בתרופות יעילות, בטוחות ומעשיות מאד.

הדיכאון, לפי התורה הפסיכו קריאטיבית הוא בראש ובראשונה – "אבדן התשוקה". תשוקה היא מרכיב טבעי ביותר ומייצג את הכמיהה הבסיסית של האדם לחיות, ליצור, להתקיים, לגעת, לחוש, לקבל, לתת ועוד דברים אחרים. חשוב רגע על המילה "תשוקה" והסר ממנה לכמה רגעים את האסוציאציות המיניות שלה. תשוקה כמצב, תשוקה כסגנון חיים.
תשוקה, כתכונה, יכולה לבוא לידי ביטוי חיובי (יישום התשוקה לצמוח, ליצור, לאהוב ולהתפתח) ויכולה לבוא לידי ביטוי שלילי (אותן תשוקות שקשות להתנגדות שמתעוררות באופן חריף בעת התמכרויות למיניהן).

כשמתבוננים באדם עם דיכאון נדמה כי משהו מהחיוניות הטבעית של החיים נעלמה ממנו. תשוקת החיים הבסיסית הסתלקה לה ומה שנותר הוא אדם עם רמה אנרגטית נמוכה מהרגיל, פסימיות רבה ותחושה כללית של חוסר חשק. הכוח הטבעי של התשוקה כאילו ניטל ממנו. זה לא הלך לאיבוד אך זה התכווץ באופן משמעותי.

חיים שיש בהם ביטוי הולך וגובר של תשוקה חיובית הם חיים בהם יש "פחות פנאי" לבעיות, להתמכרויות ולהתעסקויות רבות מדיי בפחדים. חיבור לתשוקה מוליך את האדם לכוון הנכון בחייו, אל הטריטוריה בה יחוש אנרגטי יותר, חיוני יותר וגם מוכשר יותר. התשוקה היא ההכוונה האינטואיטיבית הטובה ביותר שקיימת ברשות האדם לגבי "מה כדאי לעשות" או – "לאן ועם מי כדאי ללכת". כאשר התשוקה אינה ממקור של התמכרות כדאי ורצוי להאזין לה.

האדם שמתמודד עם דיכאון מתמודד למעשה עם מצב שניכר בו היעדר תשוקה. לעתים אנשים מרפאים עצמם באופן זמני מהדיכאון דרך התמכרות מסוימת, ואז נוצרת בהם תשוקה שלילית לחומר או למצב הממכר. כך נוצר מעגל קסמים מזיק של התמכרות לסירוגין עם דיכאון, כשבסיס התופעה היתה צניחה עמוקה של התשוקה החיובית, ומציאת חלופה זולה לה, בדמות תשוקת התמכרות.

חלק בלתי נפרד מהטיפול הפסיכו קריאטיבי בדיכאון יהיה השבה הדרגתית של יכולתו הטבעית של האדם להשתוקק ולחוש כמיהה. הדבר הזה מעשי ואפשרי באופן שיכול להיראות מפתיע. דרך תרגילים, שיחות ועבודת בית המצב הזה יכול להשתנות. הרפואה המודרנית מאמינה שדרך הטיפול התרופתי ישוב האדם לחוש תשוקה ואילו התורה הפסיכו קריאטיבית טוענת שניתן לסייע לאדם להתחבר מחדש ליכולתו הטבעית להשתוקק וזה יניע מחדש את גלגלי החיוניות ויפחית את הדיכאון תוך כדי הקניית תחושת יכולת ריפוי עצמי של המטופל. מטופל שישתף פעולה יפיק תועלת רבה מטיפול כזה. מטופל שיתקשה לעבוד עם עצמו במהלך טיפול אולי יזדקק באמת לסוג טיפול פאסיבי יותר, בדמות תרופות, למשל.
חרדות לפי התורה הפסיכו קריאטיבית אינן אלא צעקות פנימיות שלא באות לידי ביטוי באופן רגיל, עד שהן נשמעות מבפנים ברעש מחריש אוזניים. לאנשים רבים יש קושי להתמודד באופן יצירתי ויומיומי עם רגשות אותם הם חווים כשליליים. לפי התורה הפסיכו קריאטיבית רגשות הם דלק ואנרגיה ליצירתיות ולביטוי. כאשר "מסה קריטית" של רגשות מצטברים ואינם מופנים לניצול כמשאב אנרגטי ליצירה ולהתפתחות, הם יכולים לקבל מין "עצמאות" משלהם ולצעוק את שלהם מבפנים.

הטיפול הפסיכו קריאטיבי מסייע למטופל לחשוף בהדרגה את הרגשות הלא נוחים שנמצאים מאחורי חוויות החרדה וזאת ללא צורך לנבור עמוק בעברו של האדם. במהלך הטיפול מקבל המטופל יותר ויותר אפשרויות לביטוי יצירתי ראשוני (בכתיבה) של רגשותיו ושל תשוקותיו ואט אט מתחיל להיווצר מצב בו הכוח המצטבר בחרדות הופך לכוח שמשמש להתפתחות, שינוי ויצירתיות. יצירה אינטואיטיבית – ספונטאנית יכולה להוות חלק מהכלים שיסייעו למטופל לנקז רגשות ולהפעילם בשדה של יצירה והנאה.

כל הנ"ל יכולים להתקיים ולהפוך למרכזו של טיפול יעיל, אך ורק אם לוקחים בחשבון את הצורך הבסיסי של האדם באהבה עצמית (לפני שהוא מקבל אהבה מאחרים) ואת הצורך הבסיסי בהפחתת הביקורת העצמית. ללא התייחסות לאלה עלול המהלך הטיפולי להיתקע.
את הטיפול הפסיכו קריאטיבי הן בדיכאון לסוגיו ועוצמותיו והן בחרדות יכולים אנשים מסוימים להעניק לעצמם, בעצמם. לעתים נדרשת יד מכוונת של מטפל. הספרים שחיברתי והערכות שפיתחתי מאפשרות לכל המעוניין בכך לייצר לעצמו תהליך טיפולי אישי לפי הדרך הפסיכו קריאטיבית.

למרות שאנו חיים בצילם הקבוע של רמות כאלה או אחרות של דיכאון וחרדה יש לזכור שבכל עת ניתן לחולל שינוי חיובי בעניינים אלה ואף שינוי מרשים. איני ממליץ "להתרגל" לשום דבר שבולם התפתחות. עבודה פסיכו קריאטיבית, מניסיוני, יוצרת שינוי משמעותי במאזן הזה ודוחפת לחיים עם יותר ביטוי אישי ופחות נטייה להתמכרויות, כולל התמכרויות לדיכאונות ולחרדות.

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

דיכאון, כל מה שרצית לדעת על, כל מה שרצית לדעת על כיצד לטפל בדיכאון וחרדה, כיצד לטפל בדיכאון וחרדה, דיכאון וחרדה