ראשי | בריאות | כל מה שרצית לדעת על | שבעת המינים – בריאות בארץ ישראל!

שבעת המינים – בריאות בארץ ישראל!

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

שבעת המינים המלווים את עם ישראל מן המקורות, ניחנו בתכונות וסגולות ייחודיות. ראש השנה, (תחילת השנה העברית החדשה) וחגי- תשרי שבדרך, עומד בסימן סגולותיהם של המינים

שבעת המינים – בריאות בארץ ישראל! שבעת המינים – בריאות בארץ ישראל!

שבעה מינים התברכה בם ארץ ישראל, חיטה, שעורה, גפן, זית, תאנה, רימון ותמר ואם לא די בכך, הרי שאמרו על ארץ ישראל, כי ארץ זבת חלב ודבש היא. שבעת המינים המלווים את עם ישראל מן המקורות, ניחנו בתכונות וסגולות ייחודיות. ראש השנה, (תחילת השנה העברית החדשה) וחגי - תשרי שבדרך, עומד בסימן סגולותיהם של המינים. מעניין לראות שנקודת חיבור בין כל המינים, היא תכונת יכולת השימור שלהם. כל אחד מהשבעה, ביכולתו להשתמר לאורך זמן – "חיי המדף" שלו ארוכים מאוד, מה שאיפשר לבני ישראל במקרא להתנייד כשצידה מזינה ובריאה המשתמרת לאורך זמן באמתחתו.


חיטה
החיטה מוכרת לכולנו, אנחנו פוגשים אותה כל יום, לאורך כל היום בתצורות שונות אם בקמח, לחם שהוא מוצר יסוד ואם במוצרים מבוססי חיטה ומכאן ההתפלגות עצומה.

הפעם, אני מבקשת להביא פן שונה של החיטה, שמן מבט חיטה:
נבט החיטה עצמו מכיל ערכים תזונתיים גבוהים מאוד: ב - 100 ג' נבט חיטה נמצא, כ - 1600 מ"ג חומצה אמינית ליזין, 1478 מ"ג מתיונין וציסטאין, כמות גדולה של חומצות שומן רב בלתי רוויות, 50% אומגה 6 ו - 20% אומגה 3. בנוסף, נוכל למצוא בנבט החיטה ויטמין A, B וויטמין E בכמויות גבוהות. כמו - כן ברזל, אבץ, אשלגן ועוד. די בכל אלו, כדי להמליץ לצרוך מדי יום כוס נבטים שכאלו.

השמן מופק מנבטי החיטה זה אלפי שנים, מוכר וידוע כתרופה, כמוצר טיפוח לגוף ולשיער. זרעי נבט החיטה מכילים ריכוז גבוה של ויטמין E הידוע כנוגד חמצון – ממגר רדיקלים חופשיים (אנטי - אוקסידנט), משפר זרימת דם, משפר בניית תאי עור, שומר על עור גופינו מפני הזדקנות כתוצאה מחשיפה מוגברת לשמש ובנוסף, מעכב התפתחות תאי סרטן ומקל על סימפטומים של מחלות עור כרוניות, כמו דרמטיטיס ופסוריאזיס.

שמן נבט החיטה אינו לשימוש וגינאלי פנימי, יש לשומרו בכלי כהה למניעת התחמצנות מקרני השמש, הרחק ממקור חום ואור. אינו מתאים לשימוש ללוקים בצליאק.

טיפ:
• 1 כף שמן נבט חיטה, 5 טיפות שמן עץ - התה, 15 טיפות שמן לבנדר – יעיל מאוד לטיפול בעור מגורה במיוחד, לעור מתוח כמו בהיריון למשל או למריחה ישירה על פצעי בגרות.

• בשילוב של שמן נבט החיטה ושמן דקל, ניתן להשתמש לטיפול בסימני מתיחה.


שעורה
גם השעורה משתייכת למשפחת הדגנים, אך זו בעלת ערכים שונים. במהלך השנים האחרונות השתמשו בשעורה להזנת בעלי - חיים יותר מאשר לשימוש בני - האדם. לעומת זאת, בשנים האחרונות נמצא כי השימוש בשעורה לתזונת האדם, יעילה לטיפול באיזון ומניעת מחלות מטאבוליות כרוניות, מחלות עור ובנוסף, יעילה לירידה במשקל.

הטיפול הקונבנציונאלי במחלות כרוניות (כמו סוכרת למשל), טוב ככל שיהיה, עדיין נחשב טיפול דינאמי כשעם השנים סוג התרופות והמינון הניטל משתנה, גם אם והמטופלים עצמם שומרים על תזונה נכונה עבורם. אסופת השנים במחלות כרוניות כמו גם אורחות החיים, גוררות עם השנים הסתבכויות ידועות (נוירופטיות) ומהוות אבן נגף לאוכלוסיית הלוקים בסוכרת למשל. לפיכך, מהוות התקופות הקונבנציונאליות נדבך קריטי מול הטיפול בחולים סוכרתיים.

בדיוק בנקודה הזו, נותנת השעורה מענה מצוין של איזון רמות סוכר, איזון רמות של השומנים בדם (כולסטרול/ טריגליצרידים), איזון רמות לחץ דם וירידה במשקל.

גורמים אלו שנמנו כאן, קריטיים וחשובים ללוקים במחלות כרוניות ונתמכים בטיפול תרופתי קונבנציונאלי כדי להגיע למצבי איזון – למניעת שרשרת הסתבכויות של מערכות הגוף המעורבות במחלות אלו. לפיכך, השימוש בשעורה כמרכיב מרכזי בתזונה, מהווה פתרון יעיל, זמין, טעים ובעיקר תורם רבות וברמה משמעותית לאיכות החיים ואורחותיהם של הלוקים במחלות כרוניות.

אם אתם סובלים מבעיות ומחלות כרוניות, סוכרת, יתר לחץ דם, ערכי שומני דם גבוהים (כולסטרול/ טריגליצרידים), שחלות פוליציסטיות, פסוריאזיס, סינדרום מטאבולי (תופעה המוגדרת כשילוב של שלוש הפרעות מטאבוליות <לפחות> בו בזמן: יתר לחץ דם, ערכי שומני דם גבוהים, ערכי גלוקוז גבוהים בדם), משקל עודף, אלצהיימר, אקנה ועוד.


גפן
כמאה מיליון טונות יבול ענבים נבצרים מדי שנה ברחבי העולם, כבודה מכובדת לכל הדעות, המעמידה את פרי הגפן במקום הראשון בעולם. אלפי זנים קיימים לה לגפן, זנים המתאימים לייצור יין, לייצור צימוקים, לאכילה וזנים המתאימים לכל שלושת הקטגוריות גם יחד.

מאתיים פעם מוזכרת הגפן בתנ"ך, תזכורת למערכון הישן של אריק אינשטיין ואורי זוהר התזכורות, מופיעות בהקשר של הלכות רבות וכמשל לנושאים שונים. כך למשל מוזכרת הגפן בנבואתו של מיכה "איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו" המבטאת יציבות והגנה בישיבה תחת הגפן והתאנה. כך בדיוק השתרשה האמונה כי בכניסה לביתו של יהודי, טוב אם ישתול גפן. בכל פעם שמברכים אנו "לחיים" אנחנו מברכים ומתברכים בתוצאתה של הגפן הייחודי והגורף לכל העולם ולכל הדתות.

מעבר לפרי על זניו הרבים ומהגוונים, ליינות המופקים ממנו, משתמשים בפרי הגפן במקומות נוספים: כמו למשל, תעשיית הרפואה והקוסמטיקה משתמשות בכוהל הנוצר בתהליך התסיסה של הענבים.

שמן זרעי הענבים מהווה תוצר לוואי של תעשיית היין. ולמרות היותו מוצר לוואי, הוא בעל ערכים תרפואטיים ובעל הרכב שניכרות בו סגולות מרפא רבות: בזרעי הענבים נמצא נוגדי חמצון עוצמתיים מסוג פיטוכימיקלים (פרואנתוציאנינים אוליגומרים) לבית משפחת הפלבנואידים הידועה, כדי לסבֵר את עיניכם, יכולתו האנטי אוקסידנטית של חוצר זה היא פי עשרים מזו הקיימת בוויטמין E. בנוסף לאיכות מופלאה זו, הרכבו הכימי של זרע הענב מאפשרת חדירות מותאמת לממברנות תאי האדם ומכאן, תכונתו של זרע הענב בשימור, חיזוק ושיקום כלי דם. בנוסף נמצא בזרעי הענבים, חומצות שומן רב בלתי רוויות, ויטמין E, פנולים וטוקופרולים.

שמן זרעי הענבים יעיל גם לטיפוח הגוף ועור הפנים, כשמרכיב נוגדי החמצון שבו יעיל לריפוי פצעים והגנה בפני נזקי שמש הגורמים להזדקנות העור.

בשימוש פנימי כאמור, יעיל שמן זרעי הענבים לטיפול ביתר לחץ דם (על רקע שיקום כלי - הדם והמשתמע מכך).

למניעת התפתחות מחלות לב כלי - דם וסרטן תורם שמן זרעי הענבים באמצעות רמות נוגדי החמצון שבו, המשפיעות על האטת הליכי הזדקנות ותנגודת גבוהה לרעלנים ופסולת המפונה מדי יום מגופינו. שמן זרעי הענבים ידוע כחומר משלשל, מעורר הפרשת מיצי מרה לעיכול מירבי, כחומר לניקוי ידיים ועל סמך ריכוז הטאנינים – לטיפול בכוויות, פצעים וכיבים.


זית
"יונה עם עלה של זית", היא הפעם הראשונה בה מוזכר הזית בתורתנו. שניהם גם יחד, מסמלים את השלום הנכסף על כולנו.

לזיתים שימושים רבים, בראש ובראשונה להכנת שמן זית, למאור, למאכל, לסיכוך וריפוי. קיימים מאות זנים לזיתים, מהם ייעודיים להפקת שמן ומהם למאכל בלבד. המבדיל בין אלו לאלו, הוא אחוז השמן המצוי בזן עצמו.

אכילת זיתים כפתיח לארוחה, מעורר הפרשת מיצי מרה לעיכול מיטבי. שמן הזית ידוע כמסייע להורדת רמות שומני הדם (כולסטרול וטריגליצרידים), לשימור שלמוּת כלי - הדם, להורדת לחץ - דם, בשילוב חלמון ביצה טריה - כתרופה כנגד שיעול וצרידות, לטיפול יעיל בחול ואבנים בדרכי השתן, כעוצר שלשול (שום ולימון כבוש בשמן זית).

כמו - כן, יעיל לשימור ולחלוח עור הגוף ועיסוי שרירים, חיזוק שורשי השיער בעיסוי קרקפת, טיפול בדלקות אוזניים, בעל אפיניות ייעודית למעיים – יעיל כנגד תולעי מעיים וטיפול בנגעי הפה.

אינספור סגולות לו לשמן הזית, אך בשנים האחרונות עם הקידמה והצורך לעמוד באספקה ובצרכים ההולכים וגוברים, הראו שלא כל שמן המיוצר בכבישה קרה כמובטח על גבי התוויות, הוא אכן שמן זית איכותי, המכיל את כל הרכיבים העושים אותו טעים, בריא ואיכותי כפי שאנחנו מכירים אותו מדורי דורות.


תאנה
עונת הבשלת פרי התאנה קצרצרה מאוד, אך אין זה מעיד על איכויותיה וסמליה של זו. עלי התאנה מלווים אותנו עוד מימי אדם וחווה, התאנה היא הפרי הראשון המוזכר בתורה וגם היא, כמו הזית, מהווה סמל לשלום ולשגשוג.

עיזים שלכחו תזונתם תחת עצי תאנה, משתבחות בחלב שופע הניגר מעטיניהן ואיכותו כך אומרים ערביי הארץ, גבוהה מזה של עיזים שתזונתם שונה.

למרות צניעותה הרבה של התאנה, היא שופעת איכויות ומניבה תוצרים רבים ערבים לחך. תאנים טריות, מיובשות, לפתן תאנים, ריבות תאנים למניהן, דבש תאנים וכמקור לייצור עראק תאנים.

אם נתבונן על סגולותיה הרפואיות של התאנה, נראה שתאנה בשלה יעילה לזירוז הגלדת פצעים פתוחים, אכילת תאנים יעילה להסדרת העיכול, מעוררת נטיה קלה לשלשול ובכך יעילה לסובלים מעצירויות להסדרת יציאותיהם, מצוינת למצבי דלקת בקיבה ובמעיים כמו גם דלקות של מערכת השתן. החֵלַב הניגר מתאנת בוסר, יעיל לטיפול בפצעים, ריכוך יבלות וטיפול בדלקות עיניים (מהול במים כקומפרס).

אכילת תאנים כפתיח לארוחה מעוררת את התיאבון, מזרימה את הדם ומעוררת את הגוף. התאנה ידועה כמחזקת את כֹּח הגברא, מעוררת תשוקה מינית ואף משביחה את איכות הזרע, יעילה לכלי הדם ומכאן לטיפול במחלות לב וכלי - דם. גם עלי התאנה נמצאים בשימוש האדם, החל מהעלמת כתמי פנים (תה מעלי תאנה), לטיפול במחלת הצרעת (בשילוב דבש ביחס של 1:3)

תאנים מיובשות בעלות ערכים תזונתיים גבוהים משל אלו הטריות:
ראשית, התאנה מכילה כמות יפה של סיבים תזונתיים, מה שמסביר את יעילותה בטיפול בעצירויות.
ב - 100 ג' תאנים טריות נוכל למצוא 3.05 ג' חלבון, 1.17 ג' שומן, 144 מ"ג סידן, 2.23 ג' ברזל, 712 מ"ג אשלגן, 59 מ"ג מגנזיום.

לתשומת לבכם, 2 - 3 תאנים טריות או מיובשות נחשבות למנת פרי שערכה 60 קלוריות.
אם אתם בתהליך של שמירה על משקל, הקפידו שלא לעבור את הכמות שכן בתאנים כמות סוכרים רבה.


רימון
מה עוד לא נאמר על הפרי המלכוּתי הזה – הרימון... 613 גרגרים של מצוות, מתקתקים או חמוצים, עתירי נוגדי חמצון וברז של עונג וטעם שאין כמותו!

לא רבים מאיתנו יודעים, שאת צורת "מגן דוד" שאב דוד המלך כסמל למלכות ישראל כהשראה מצורת עלי הכותרת של פרי הרימון, מכאן, קל לנו להבין את השיוך של הרימונים המפארים את ספרי התורה בבתי הכנסת ברחבי העולם כולו.

צורת המגן דוד מורכבת משישה קודקודים, שלושה כנגד שלושת הרגלים פסח, שבועות וסוכות ושלושה כנגד ראש השנה, יום הכיפורים ושבתות.


תמר
"צדיק כתמר יפרח" פרי התמר מלווה אותנו לאורך כל השנה, אך בפרט במועדי תשרי בם מפאר הפרי את סדר ראש השנה והלולב לארבעת המינים וכפות התמרים הפתוחות, סוככות את סוכותינו.

מסתבר שגם מתמרים השרויים במים, ניתן להפיק משקה שיכר וגם עליו, ניתן לקדש. עלים מיובשים של התמר, משמשים לקליעת מחצלות, סלים ואוהלים לאוכלוסיית יושבי המדבר.

ערביי ארץ - ישראל נוהגים לומר כי די לו לאדם לחיות מתמרים ומים. אמירה זו, מרמזת על ערכיו התזונתיים של פרי התמר.

סגולותיו של התמר רבות, יעיל לטיפול במצבי אנמיה וחולשה כללית. סגולותיו המתייחסות לשיפור זרימת הדם ונוגדי החמצון המצויים בו, עומדים לזכותו של התמר בטיפול במחלות לב וכלי - דם כאמור, כמו גם בבעיות אימפוטנציה ואף חוסר פוריות מינית הסיבים המצויים בתמר, מסייעים להסדרת דרכי העיכול ולשיפור היציאות.

בשנים האחרונות הרחיבו החוקרים בארץ את המחקרים אודות התמר ומסתבר, שמעבר לעובדת היותו אחד משבעת המינים, מעבר לערכיו התזונתיים מבחינת ויטמינים ומינרלים, סגולותיו רבות ותורמות לבריאותו של האדם, כפי שמופיע בכתבה המצורפת.

אז תהנו מהשפע שארץ ישראל נותנת לנו – בריאות והצלחה בשנה החדשה ובכל שנה !

ליצירת קשר ופרטים נוספים על תמר תאומים גורן.

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

כל מה שרצית לדעת על, כל מה שרצית לדעת על שבעת המינים, שבעת המינים, שבעת המינים – בריאות בארץ ישראל, סגולות שבעת המינים