ראשי | בריאות | כל מה שרצית לדעת על | הכל על תלותיות יתר ותלות רגשית

הכל על תלותיות יתר ותלות רגשית

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

כל מה שצריך לדעת על תלות והתמכרות להרגלים מזיקים

הכל על תלותיות יתר ותלות רגשית הכל על תלותיות יתר ותלות רגשית

פעמים רבות אנחנו מפתחים תלותיות יתר או תלות רגשית בחיים, חלקינו מפתחים תלות בהורים, תלות בזוגיות ועוד... אז מה אפשר לעשות?

מהי תלות?
תלות, למעשה בתרגום ישיר מאנגלית addiction – זהו הרגל, התמכרות. למעשה, התלות היא צורך כפייתי לבצע פעולות מסוימות, למרות ההשפעות השליליות מבחינה רפואית, פסיכולוגית או חברתית שלהן. התלות יכולה להיות פיזיולוגית (הנגרמת על ידי הצריכה של חומרים כימיים כגון: סמים, אלכוהול, עישון...) או התנהגותית (המתבטאת בהימורים, קניות...). לכל אחת מסוגי התלות יש חומר פעיל המאפיין את התלות, שאותו אדם התלוי נאלץ להגדיל את מינונו, בחיי היום יום הוא עסוק במילוי הצורך של החומר הפעיל הזה. תופעות לוואי של גמילה מלוות בדרך כלל בעצבנות יתר, חרדה, בחילות, כאבים ורצון לקחת חומרים פסיכו אקטיביים, להיפטר מרגשות קשים וכד'.

משמעות נוספת של תלות בתרגום ממילה dependence- תלות באחר, זוהי תלות רגשית (תלוי באדם, בעבודה, באהבה...) הרצון להסתמך על אדם אחר (או אנשים אחרים) כדי להיות מרוצה מעצמו, לקבל בטחון, להשיג את מטרותיו של התלוי. לילד התלוי במבוגר שדואג לו - זהו שלב טבעי והכרחי של התפתחות, הצורך בהתפתחות ההדרגתית של לסמוך על עצמי. לעומת זאת אדם מבוגר שעדיין תלוי באחרים, זוהי תלות פתולוגית. על תלות פתולוגית אומרים שכאשר אדם אינו מסוגל לקבל החלטות באופן עצמאי אפילו פשוטות ביותר, אדם כזה מרגיש חסר אונים וזקוק לתמיכה מתמדת של אחרים.
 
הבעיה המרכזית של התלות מתחילה לרוב עוד בילדות המוקדמת, כאשר ילד לא יכול באופן עצמאי לענות על הצרכים שלו. פסיכואנליטיקאים מסבירים את הסיבות להפרת תלות של התפתחותו של ילד, איך יכול להיות שהתלות הטבעית באחר שאמורה בהתפתחות תקינה בשלב מסוים של הילדות להשתנות לעצמאות, ממשיכה להתקיים גם בחייו הבוגרים של הפעוט.

אם האימא אינה מסוגלת לענות על הצרכים החשוב ביותר של התינוק כמו: אהבה ללא תנאי וקבלתו מוחלטת, ביטוי עצמי, רגשי, תקשורת, הבנה ויישום של דרישותיו, ילד כזה ירגיש מקופח וחסר משהו שחיוני להמשך התפתחותו התקינה. לאורך זמן, ילד יכול להתחיל להשתמש בכימיקלים כדי למלא את הצורך החסר, כדי להחזיר את תחושה של נוחות פסיכולוגית, ביטחון, שקט נפשי, יחד עם זאת הגישה לרגשות שלו נסגרת. הוא נסגר, הביטוי העצמי שלו נעלם, אדם כזה כבר לא ממש מכיר את עצמו, אינו יודע מה הרצונות שלו, מה הצרכים שלו. כדי להמשיך להיות תלותי הוא צריך לרצות את אלו שבהם הוא תלוי, כדי להמשיך לקבל את הצורך שאליו הוא "מכור". עצם סגירתו מפני עצמו גורם ללחץ פנימי גבוה מאוד וחוסר היכולת לעמוד בו בדרך בריאה, וכך הוא חוזר שוב לחומר הפעיל שבו הוא תלוי (סם, קניות, מזון, אדם אחר...).

איך תזהו מאפיינים לתלות?
1. אדם מכור, תלותי לא מסוגל לתפקד באופן עצמאי (ללא חומרים כימיים ו"תמיכה רגשית") להתמודד עם החרדה, הפחד, החזק ביותר של חרדה, אשמה ורגשות שליליים אחרים ולכן חווה סבל רב.
2. הוא לא יכול או אינו שואף להסתגל למציאות החברתית הקיימת בדרך מקובלת, פיזית ונפשית באופן בריא. "תינוק מגודל" כזה לא יכול לעמוד בעומס ובורח מההווה והעתיד אל העבר, אל דרמות העבר.
3. ביטוי החופש כפי שהילד מבין אותו, שהכול מותר לו. בחיים בוגרים מתבטא החופש הזה, מעל לכל, בלקיחת אחריות, בכדי להיות בתחושת החופש עלי לקבל על עצמי אחריות מלאה. הכמיהה לסוג כזה של חופש אצל אדם מכור נעלמת, זה הופך להיות מיותר. מבוגר המוותר על החופש שלו, הוא מבוגר תלוי.

סיכום
במה שונה אדם תלותי מאדם בריא? בכך שלאדם בריא חי בחייו בתחושה של סיפוק ונוחות רגשית הקשורים ביישום של צרכיו הבסיסיים: ביולוגיים, הצרכים רגשיים, צרכים רוחניים וצרכים חברתיים. כדי לענות על צרכים אלה אדם בריא עושה מאמצים בונה אסטרטגיה ורוכש מיומנויות. הבחירה האוטומטית בתלות – היא למעשה לוותר על החיים. במקום להיכנס למערכת היחסים של תלות, ובכך לבחור בחיים של אומללות וכאב חסרי תקווה, אתה תמיד יכול להגדיר מטרה לחיים שלך ולחתור להשגה למרות הנסיבות הקשות של החיים. אדם תלותי הוא אדם הזקוק לטיפול ולהדרכה איך להתמודד עם התלות ולהתגבר עליה.

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

תלותיות יתרתלות רגשית, הכל על תלותיות יתר ותלות רגשית, מערכת היחסים, חרדה, בחילות