ראשי | בריאות | רפואת שיניים | כתרים ותותבות

כתרים ותותבות

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

טיפולי שיניים מסוג כתרים מיועדים לצורך שיחזור כותרות שיניים אשר נפגעו או חדלו מלתפקד ולהראות בצורה משביעת רצון. כתרים מלאים באים להגן על שיניים הרוסות ולשחזרן.

כתרים ותותבות כתרים ותותבות

הכתר הוא התחליף לכותרת השן הטבעית ומכאן שמו. השימוש בכתרים נעשה במצבים הבאים:

• כאשר השן חלשה ונוטה להישבר, בדר"כ בעקבות טיפולי שורש.
• השתלות וגשרים.
• בעקבות שבירת שיניים.
• בעקבות צורך לשנות צורה או מנח של שיניים.

סוגי כתרים
כתרים עשויים חרסינה על בסיס מתכת אצילה או חצי אצילה, מותקנים בדרך כלל בשיניים האחוריות בגלל היותם עמידים בפני כוחות לעיסה. סוג המתכת הוא קריטי לאיכות הכתר ולבריאות השן והחניכיים. אורך חיים מקסימלי של כתר הוא כ7-8 שנים, לאחר מכן יש נסיגה טבעית של החניכיים ויש צורך להחליפו.

כתרי הזרקוניה נחשבים לעמידים, אינם פוגעים בבריאות הפה ובעלי איכות אסטתית מרשימה. הטכנולוגיות מהם עשוי כתר הזרקוניה מעניקים לו מראה טבעי והוא משתלב היטב בשיניים הבריאות, עד שקשה להבחין בנוכחותו. לכתר הזרקוניה יתרון בולט מבחינת בריאות השן: הטכנולוגיה מאפשרת התאמה מדוייקת של כתר הזרקוניה למבנה השן והלסת. לכן האפשרות של חדירת חיידקים ודלקות קלושה, מה שמאריך את חיי הכתר. נהוג להשתמש בכתרי זרקוניה לשיניים קדמיות.

התאמת כתרים
דיוק הוא שם המשחק בהתאמת כתרים. גודל הכתר חייב להתאים למידות השן ו"לשבת" עליו באופן מדויק. כתר גדול מדי יאפשר חדירת חיידקים, כתר שצבעו אינו מתאים לצבע השיניים ייצור מפגע אסתטי. בכתרי הזרקוניה תהליך ההתאמה נעשה באמצעות טכנולוגיות מתקדמות, שמבטיחות התאמה מושלמת.

התקנת שיניים תותבות
שיניים תותבות מהוות תחליף לשן הטבעית. מטרתן להחזיר לפה את יכולת התפקוד המלא ולהעניק מראה אסתטי. לשיניים תותבות חסרונות, הן ביכולת הלעיסה והן בדרישות הניקוי שלהן. התקנת שיניים תותבות נעשית במקרים בהם לא ניתן לבצע השתלות שיניים.

התותבת החלקית – נותנת מענה למחסור חלקי בשיניים, כאשר לא ניתן לבצע השתלה או להתקין גשר. התותבת החלקית עשויה בדר"כ מחומר אקרילי אליו מחוברות שיני פלסטיק. היא מותקנת על שתי שיניים (או יותר)בריאות בלסת.היתרון הוא בכך שאין צורך להשחיז שיניים והתותבת מותקנת בדיוק וממלאה את מיקום המחסור בשיניים.

על פי בקשת המטופל ניתן להרכיב ווים אסטטיים שהם בצבע השן ולא מתכתי.
סוג אחר של תותבות הוא על בסיס שלד מתכתי, שמקנה להן יציבות ונחשב למתקדם מאד מבחינה אסתטית. שיטת החיבור שלהן אינה על בסיס ווים שמתחברים לשיניים והן מעניקות נוחות רבה.

תותבת שלמה מותקנת כאשר חסרים כל השיניים בלסת העליונה או התחתונה. כאשר מדובר בלסת תחתונה מומלץ להתקין 2-3 שתלים ועליהם להושיב את התותבת. שיטה זו מקנה יציבות ונוחות מירבית למטופל, משפרת את יכולת הלעיסה ומקלה מאד על שליפת התותבת לצורך ניקוי.

שיניים תותבות עשויות פלסטיק באיכויות שונות, החל מפלסטיק פשוט ביותר ועד לחומר דמוי חרסינה, שמקנה לתותבת מראה אסתטי, דומה למראה של שן רגילה.

ד''ר דני כץ

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

רפואת שיניים, שיניים, מרפאות שיניים, טיפולי שיניים, כתרים ותותבות