ראשי | בריאות | תזונה ואוכל בריא | הרגלי אכילה נכונים

הרגלי אכילה נכונים

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

כדי למנוע מחלות, חסרים תזונתיים, הפרעות עיכול וליהנות מבריאות טובה, לא די באכילת מזון איכותי, מלא, נקי ומגוון - יש חשיבות גדולה להרגלי האכילה שלנו

הרגלי אכילה נכונים הרגלי אכילה נכונים

הרגלי אכילה נכונים – ערובה לבריאות מערכת העיכול
בשנים האחרונות עלתה מאוד המודעות לתזונה בריאה והקפדה על אכילה של מזונות מלאים, טריים ולא תעשייתיים, נקיים מחומרים משמרים וצבעי מאכל סינטטיים, הפחתת סוכר ופחמימות פשוטות בתפריט, שימת דגש על שמנים בריאים ללא שומן רווי או טראנס וחשיבות אכילת ירקות ופירות. אולם, כדי למנוע מחלות, חסרים תזונתיים, הפרעות עיכול (גזים, עצירויות, שלשולים, כאבים וכדומה) וליהנות מבריאות טובה, לא די באכילת מזון איכותי, מלא, נקי ומגוון - יש חשיבות גדולה להרגלי האכילה שלנו. עלינו להקפיד על הרגלי אכילה נבונה על מנת להבטיח בריאות של מערכת העיכול ושהמזון האיכותי שנאכל, יתעכל וייספג היטב במערכת העיכול שלנו וישמש כדלק לגופינו.

היה זה הרמב"ם שאמר ש"אכילה גסה של מזונות בריאים...יוצרים מחלות".

לפניכם מספר הנחיות לאכילה נבונה למניעת מחלות מערכת העיכול:

1. חשוב לאכול ברגיעה ובמנוחה, בישיבה וללעוס לעיסה יסודית – העיכול מתחיל כבר בפה בו לשניים ולבלוטות הרוק תפקיד ראשוני וחשוב ברצף תהליך העיכול. לעיסה בלתי מספקת מביאה לכך שהמזון מגיע לקיבה כמעט במצב גולמי ולא מוכן לעיכול. לעיסה יסודית יוצרת שובע (תוך 20 דקות מרגע תחילת האוכל, מופעל מנגנון השובע, כך שבלעיסה ארוכה יותר אנו מפחיתים את כמות המזון הנאכלת), מפעילה את כל השרירים הטבעתיים לאורך כל מערכת העיכול וע"י כך משפרת פריסטלטיקה ומשפרת עיכול וספיגה של המזון ומונעת השהיה מיותרת של המזון בקיבה.

2. עדיף לא לשתות בזמן הארוחה – מומלצת שתיית מים בין הארוחות או לפניהן אך לא בזמן הארוחה, כדי לא לדלל את מיצי העיכול העלול להפריע לפירוק אופטימלי של המזון. שתיה ממותקת או מוגזת פוגעת ביעילות העיכול.

3. איכלו 5-6 ארוחות ביום- הרגילו את גופכם לאכול בצורה מסודרת שלוש ארוחות עיקריות, שתי ארוחות ביניים, ללא נשנושים בין הארוחות. בארוחה הקשיבו לסימני השובע הטבעיים (לא חייבים לסיים מהצלחת). יש צורך בהפסקה מספיק ארוכה בין הארוחות, כדי לאפשר השלמת תהליכי עיכול והופעת רעב אמיתי אבל אל תגיעו לארוחה מורעבים מידיי כי אז יהיה קשה לאכול ברוגע ובתשומת לב.

4. לא מומלץ לאכול ארוחות גדולות וכבדות. איכלו לפי צירופי מזון המקלים על העיכול. ירקות אוכלים עם כל סוג של מזון. מזון מהחי אוכלים עם ירקות בלבד. קטניות אוכלים עם ירקות ופחמימות מלאות. אל תאכלו פירות מיד אחרי הארוחה. העדיפו פירות בארוחות הביניים.

5. אכלו ארוחת בוקר לא יותר משלוש שעות אחרי ההשכמה. אכלו ארוחת ערב קלה, מוקדמת, לפחות שעתיים לפני השינה. אמר הרמב"ם:  ‏"בבוקר אכול כמו מלך, בצהרים כמו נסיך, ובערב כמו אביון". הארוחות העיקריות צריכות להיאכל עד לשעת הצהריים. ‏כיום ברור מעל לכל ספק, שהספק מערכת העיכול בפירוק מרכיבי המזון בשעות הערב קטן בצורה משמעותית מהספק בשעות שעד הצהרים. בבוקר, על קיבה ריקה, הגוף מבחינה פיסיולוגית נמצא במצב של הפרשה לאחר פעילות הקיבה בלילה, לכן מומלץ לאכול פירות שנספגים מהר וקלים לעיכול ולא מפריעים להפרשת הפסולת.

6. מנוחה אחרי הארוחה של לפחות 15 דקות, תוך כדי הרפיית שרירי הבטן (לא שינה). המנוחה מאפשרת לגוף להפנות אנרגיה ואת מחזור הדם לאיברי העיכול. לא מומלץ לעשות ספורט אחרי האוכל.

7. אכול מזונות בעונתם ובהתאמה לעונה: המזון מתחלק למזון מקרר ומזון מחמם. קטניות, אוכל מבושל  – נחשבים למזון מחמם, לכן מומלץ לאכול אותם בחורף. פירות – נחשבים לאוכל מקרר ומומלצים לאכילה בקיץ. מזון חם יותר קל יותר לעיכול, לכן מומלץ יותר לאכול מזון מבושל או מאודה, בערב, כדי לא להכביד על הקיבה.

8. כללי: מומלץ להוסיף לארוחות – קימל, שומר וכמון – עוזרים לעיכול ופירוק המזון ביעילות.

לאריכות ימים, עיכול תקין וקל – בבריאות התכנים המופיעים בכתבה זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם מהווים המלצה ספציפית טיפולית או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

דיאטה ותזונה, דיאטה, הרגלי אכילה, הרגלי אכילה נכונים, חסרים תזונתיים