ראשי | בריאות | תזונה ואוכל בריא | איך מפסיקים התמכרות לשוקולד? דיאטה קלה ומאוזנת

איך מפסיקים התמכרות לשוקולד? דיאטה קלה ומאוזנת

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

כיצד מפסיקים התמכרות לשוקולד וממתקים ומצליחים לרדת במשקל בצורה בריאותית

איך מפסיקים התמכרות לשוקולד? דיאטה קלה ומאוזנת איך מפסיקים התמכרות לשוקולד? דיאטה קלה ומאוזנת

איך מפסיקים התמכרות לשוקולד? ומצליחים להקפיד של דיאטה קלה ומאוזנת. רבים מעוניינים להפסיק התמכרות לשוקולד ומתוקים ולהצליח לרדת בצורה עקבית במשקל וכמובן לשמור על משקל תקין לאורך זמן, אך כולנו יודעים שהדבר אינו קל... תאווה למזון עשויה להיות קשורה למצב נפשי מסוים ללחצים, לרגעי מנוחה ובטלה, דבר זה קורה אצל נשים יותר בכ-30% מאשר אצל גברים.

אחת מקבוצות התאווה הנפוצות ביותר היא ממתקים שומניים הכוללת שוקולד, גלידה, עוגות ועוגיות.
רבים סוברים שהם מכורים לממתקים, אותם הם מכורים לממתקים שומניים. הסיבה לכך היא השילוב של שומן וסוכר היוצר מרקם של שמנת הגורם לתאוות ממתקים.
במסגרת זו נמצא כי אנשים מעדיפים לאכול מאכל מתוק ושמנוני במרקם קציפתי מאשר מאכלים עשירים בסוכר ודלי שומן.

ממתק המסוכן מכולם הוא השוקולד הנפוץ ביותר והמפתה הגדול, המכורים לשוקולד אכן נתקלו לא פעם, במצב בו רצו לאוכל מחפיסת השוקולד קובייה אחת תמימה אך עד מהרה גילו כי נותרה בידם אריזה ריקה בלבד, מבלי שהיו מודעים לכך.

השוקולד הוא שילוב של שומן, סוכר וחומרים אחרים כגון קפאין, חומרים המעודדים שחרור של אנדרופינים במוח - אלו הם חומרים האחראים לתחושות רוגע מסוימות.

חומרים מעוררים מרגיעים מצד אחד במצבי לחץ ומתח ומצד שני מעלים את דופק הלב. במחקר שנערך באוניברסיטת קורנל נמצא שיש קשר בין צריכת ממתקים שומניים לבין הפרשת אנדרופין ולכן האנדורפינים המופרשים במוח עם אכילת השוקולד הם הגורמים לתשוקה לממתקים שומניים בכלל ולשוקולד בפרט.

זה קורה במיוחד בדיאטות הרזייה כאשר אנשים מוציאים מהתפריט באופן דרסטי את השוקולד וכאשר רוצים לאכול מעט שוקולד נתקפים בחרדה ובצורך לאכול באופן בלתי נשלט, במצב כזה מפסיקים את תוכנית ההרזיה וחוזרים עד מהרה למשקלם הקודם.

לעומת זאת דיאטות מאוזנות שאינן דרסטיות מדי ואשר אינן מונעות באופן מוחלט ממתקים ומוצרי מזון מסויימים, אלא מאפשרות לאכול מהם באופן מבוקר תוך לימוד בתוכנית התנהגותית על אופן השליטה והאכילה המבוקרת, גורמות לירידה מתונה במשקל ומורידות באופן הדרגתי את אחוז השומן בתפריט, שומרות על רמות האנדרופין ומונעות אכילה פתאומית ובלתי נשלטת של שוקולד ומוצרי מזון אחרים ובכך מונעות חזרה לאכילה כפייתית ולהתמכרות.

אחד הגורמים להתמכרות לממתקים שומניים הינו לחץ נפשי. הורמונים המופרשים בעת לחץ המופרשים מיותרת הכליה גורמים עימם לעלייה בצריכת המזון.
עם העלייה ברמות האסטרוגן בגיל ההתבגרות אצל בנות, נראית עלייה וודאית להעדפה למזון שומני ומתוק, לעומתם בנים מעדיפים חלבונים. גרם אחד של שומן מכיל יותר מכפליים קלוריות מאשר גרם חלבון או פחמימות ולכן שומן ישמין יותר... השומן הנצרך במזון אמור להוות מחסן אנרגיה ולפיכך הוא נאגר ברובו ברקמות השומן בגוף מיד לאחר צריכתו. ככל שנצרך יותר שומן בתפריט עולה רמת LPL בגוף (זהו אנזים שאחראי על הפיכת שומן לחומצות שומן בדם) ומשום כך הגוף מייצר יותר מאגרי שומן.

המדד העיקרי לשומן בגוף האישה הוא כמות השומן הנצרכת. הגוף יכול להסתדר טוב עם כמויות חלבון ופחמימות אך כמויות גדולות של שומן נאגרות תמיד במחסנים בצורת שומן.
לכן, אדם שתפריטו מבוסס על מזון עתיר שומן יעלה במשקל יותר ממי שאוכל דיאטה עתירת פחמימות.
הדרך הטובה היחידה להילחם בתשוקה לממתקים שומניים היא להכיר בתשוקה והיבטיה. יש לזכור שהתשוקה היא תמיד אמיתית בין אם היא פסיכולוגית ובין אם היא פזיולוגית ולכן יש לטפל בתשוקה בשני המישורים הן פסיכולוגית התנהגותית והן פזיולוגית תזונתית.

איך נגמלים מהצורך למתוקים
שינויים קטנים בתפריט יובילו לשינויים גדולים הם הזמן ולכן עוד בטרם מטפלים מבחינה התנהגותית מומלץ ראשית:

- להפחית בהדרגה את אחוז השומן בתפריט.
- להחליף את הממתקים במזון בריא.
- יש לצרוך סיבים תזונתיים, פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות הקורמים לתחושת שובע ואינם משמינים. הסיבים עוזרים בהורדת התאווה לאכילה ע"י סביבת הגלוקוז והורדתו בדם.
- יש לשמור על 25% שומן מסך הקלוריות היומיות - חוסר בשומן בתפריט גם הוא לא טוב.
- לא להימנע לחלוטין ממתקים, אלא לאכול באופן מבוקר.
- לאכול לעיתים קרובות ולא להגיע רעבים מידי לארוחות (בערך בכל שלוש שעות)
- לבחור במזון דל שומן המעניק תחושת שובע והנאה זהה למאכלים אחרים עתירי שומן.
- כאשר רוצים לאכול מזון מתוק להעדיף גלידות ויוגורטים דלי שומן.
- לזכור שככל שאוכלים יותר בשעות הלילה כך הגוף מתמכר יותר לממתקים ולכן להפחית בהדרגה אכילת לילה.
 
לכל הנאמר לעיל יש להוסיף תוכנית התנהגותית מבוקרת המותאמת באופן אישי.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על ד''ר סיגל תמיר.

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

דיאטה ותזונה, דיאטה, תזונה, התמכרות לשוקולד, דיאטה קלה ומאוזנת