אכילה רגשית

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

האם שאלתם את עצמכם מדוע אתם אוכלים כשאינכם רעבים? בואו להבין את המשמעות של אכילה רגשית לפני שתחליטו לעשות שינוי משמעותי שיחזיק מעמד לאורך זמן.

אכילה רגשית אכילה רגשית

האם שאלתם את עצמכם מדוע אתם אוכלים כשאינכם רעבים?
האם האוכל הפך לחבר מצוי, מקובל, זול וזמין?
האם אכילה רגשית היא חלק מחייכם?
האם אושרכם תלוי במשקל גופכם?

כנראה שאם אתם קוראים מאמר זה בוודאי עניתם בחיוב ליותר מאחת השאלות הבאות. כדאי שתבינו את המשמעות של אכילה רגשית לפני שתחליטו לעשות שינוי משמעותי שיחזיק מעמד לאורך זמן.

נתחיל בהבנה שמסע החיים הוא תהליך מאתגר של הכרות אישית, למידה, צמיחה ומימוש עצמי. במהלך החיים חווה אדם ניסיונות ואתגרים שמאלצים אותו ליצור מנגנוני הגנה, ולבנות דפוסי חשיבה והתנהגות שיאפשרו לו להתמודד ולהתגבר על אירועים ונסיבות שנקרות בדרכו.

אחד המנגנונים המולדים והבסיסיים הוא הצורך באוכל. זהו מנגנון הישרדותי והוא קיים בכל יצור חי עלי אדמות. חשוב לזכור בראש ובראשונה שהאוכל משמש כמקור אנרגיה חיוני לקיום הגוף. אך יחד עם זאת האוכל נותן גם מענה וסיפוק מיידי לאינסוף צרכים רגשיים כגון: שיעמום, בדידות, חרדה, עצב, כעס, פחד, פיצוי, חוסר אהבה, חוסר מגע, חוסר תשומת לב, שנאה והענשה עצמית, ועוד רגשות שליליים כאלה ואחרים. מאחר והתחושות קשות ובלתי נעימות אדם מחפש פתרון וסיפוק מיידי ובוחר באוכל כחבר רצוי ומצוי.

לאורך ההיסטוריה האנושית בכל העמים, השבטים, הדתות והתרבויות, אכילה מקושרת ומחוברת לאירועים שמחים וחגיגיים ואפילו לטקסים עצובים וכואבים. האוכל לפיכך, משמש מכנה משותף בארועים משמחים, חגיגות, טקסים והתכנסויות ומקרב את בני האדם זה לזה.

מהי אכילה הרגשית, ומתי היא הופכת לבעיה?
אכילה רגשית היא תהליך כפייתי שנוצר בעיתות מצוקה פיזית או רגשית. באכילה רגשית אדם פועל ממקום אוטומטי מתת המודע שלו, והבחירה שהייתה פעם מודעת אינה אלא התמכרות והרגל שלילי שהפך לטבע.

התהליך נוצר בגלל מכלול של סיבות רגשיות סובייקטיביות עם כוונה אמיתית להיטיב, אך במציאות הוא גורם לסבל, תסכול, הענשה והרס עצמי.

בתחילת התהליך האדם בוחר באוכל ונמצא בשליטה אולם כמו בכל תהליך התמכרותי השולט הופך לנשלט והמחיר להתמכרות קשה מנשוא. העצמאות שגם היא צורך בסיסי וקיומי מתחלפת בתלות ותחושה של חוסר אונים.

המנגנון הטבעי של אכילה שודרג לרעה בניסיון להקל, להגן, לגונן, לטפל, להזין, ולתת פתרון זמין ונגיש לחוויה רגשית שלילית.

אנשים שאכילה רגשית מהווה חלק בלתי נפרד מחייהם סובלים ממשקל עודף ו/או הפרעת אכילה כזאת או אחרת ונמצאים בתוך מבוך סתום. היציאה משם נראית כמעט בלתי אפשרית, כי את הדרך פנימה הם סללו במיומנות ואמינות על ידי חזרה ושינון של אותו תהליך שלילי.

אדם שסובל מאכילה רגשית מבטיח לעצמו מדי ערב שהחל ממחר בבוקר הוא יפעל אחרת, יעשה דיאטה, פעילות גופנית ויפסיק לאכול כשאינו רעב. למרבה הצער הבוקר שלמחרת מגיע ודבר לא משתנה, הכל כקדמותו והאכזבה האישית גדולה וכואבת מאד.

מהו אם כך הפתרון לאכילה רגשית?
הפתרון לאכילה רגשית מורכב ממספר שלבים:

השלב ראשון, הוא שינוי המודעות והכרה בבעיה הקיימת על ידי שחרור מנגנון ההדחקה. אדם משנה את זווית הראייה הפנימית וההתבוננות העצמית ורואה את המציאות כמו שהיא. בעקבות הידע חייבת לבוא החלטה נחושה וברורה ורצון עז לשינוי.

הצורך בשינוי מלווה באמונה שהתהליך אפשרי, כדאי ויצליח. ביחד עם החלטה ואמונה דרושים כלים אפקטיביים שמהווים בסיס לבניית תכנית פעולה והגשמתה. ליווי מקצועי וקבוצת תמיכה הינם גורמים חיוניים והכרחיים בתהליך משנה חיים. התמדה גם היא מצטרפת לקודמיה ומהווה מפתח להצלחה.

זכרו, גם אם התהליך אינו קל, פשוט ומהיר הוא בהחלט אפשרי. מי שיצר את הבעיה יצליח למצוא גם את הפתרון.

ולסיכום, השתמשו בכלים ודמיינו את חייכם כשאתם חופשיים מאכילה רגשית. ראו את התמונות החדשות שבהם אתם רזים בריאים וחטובים, הרגישו את התחושות, שמעו את הקולות החיצוניים והפנימיים, הריחו וטעמו את ההצלחה המיוחלת והיא תאיר פניה אליכם.

בהצלחה

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

דיאטה ותזונה, דיאטה, תזונה, אכילה רגשית, רעב