ראשי | אימון אישי | כיצד נשנה את דפוסי החשיבה שלנו?

כיצד נשנה את דפוסי החשיבה שלנו?

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

"הייה אופטימי! חשוב חיובי! אל תיקח הכול ללב!" כמה פעמים שמענו את הביטויים הללו והרגשנו שקל יותר לומר אותם מאשר לבצע אותם, במיוחד כשהם נאמרו ברגעים שהיו הכי פחות מתאימים לנו - ברגעים של כעס, ייאוש, עצב, חוסר אונים.

כיצד נשנה את דפוסי החשיבה שלנו? כיצד נשנה את דפוסי החשיבה שלנו?

"הייה אופטימי! חשוב חיובי! אל תיקח הכול ללב!"

כמה פעמים שמענו את הביטויים הללו והרגשנו שקל יותר לומר אותם מאשר לבצע אותם, במיוחד כשהם נאמרו ברגעים שהיו הכי פחות מתאימים לנו - ברגעים של כעס, ייאוש, עצב, חוסר אונים.

מסתבר שאם נשנה את דפוסי החשיבה הבסיסיים שלנו בזמן ניטראלי, ולא בזמן שאנחנו בסערת רגשות נשנה את המחשבה.

דפוסי החשיבה הבסיסיים הם שיוצרים את תחושותינו, רגשותינו התנהגויותינו והתקשורת שלנו עם הסביבה.

הפסיכולוג אלברט אליס טוען שלכל אדם יש מערכת של מחשבות לא רציונאליות ולא מועילות שמנהלת את חייו וגורמת לעיוותי חשיבה. מחשבות אלו נוצרות במהלך הילדות ומתקבעות בהמשך החיים. מחשבות אלו משבשות את יכולתו של האדם להצליח בחייו, ולכן על פי גישתו, יש להחליף את המחשבות האלו במחשבות רציונאליות בדיוק כמו שמחליפים דיסקים במחשב. ואולם, מסתבר  שהדבר אינו פשוט כי חלק ממחשבות אלו נמצאות ב"דיסק הקשיח" (התת מודע) ומהן קשה יותר להיפטר.

ד"ר הנדריקס טוען שבמהלך ילדותו, כל אחד חווה קשיים ומשברים שגורמים לו לחשוב ולהתנהג בהתאם לחוויה. ככל שהחוויה נחוותה בגיל צעיר יותר, כך היא נחרטה עמוק יותר ב"דיסק הקשיח" שלו ועל פיה עוצבה תפיסת עולמו הלא רציונאלית של האדם. אותה תפיסת עולם גורמת לנו לראות את המציאות כקרה, כמנוכרת וכעוינת ואת האנשים שסביבנו כלא ראויים לאמון ולכאלה שמתכוונים להרע לנו. ולכן אנו צריכים להתגונן: "לחפש אנשים בפינה"..."לבנות חומות של כעס" וגם להיפגע ולהיעלב וליחס כוונות שליליות לאירועים ולאנשים סביבנו.

כששואלים אנשים מה קודם למה: ההרגשה למחשבה? או המחשבה להרגשה? רובם עונים כי ההרגשה קודמת למחשבה ומביאה אותה.. נדמה לנו כי ברגע האירוע  לא חשבנו.. היינו נרגשים כך שלא היינו יכולים לחשוב.. אלא שאין זה כך. בפועל מה שקורה  הוא ש"הדיסק הקשיח" (התת מודע) מופעל אוטומטית וכך גם כל ה"דיסקים  הנוספים" (אמונות,ערכים ודעות) שקלטנו בימי ילדותנו... והם אלה שמפעילים את דפוסי החשיבה  הבסיסיים שלנו (שליליים וחיוביים  כאחד) בלי שאפילו שמנו לב לכך...

מסקנה: אם נלמד כיצד לשנות את דפוסי החשיבה שלנו ונחליף חשיבה שלילית בחשיבה חיובית, הרגשתנו תשתפר וכך גם התנהגותנו והתקשורת עם הסביבה.

התובנה הגדולה שלנו היא שהמחשבות הן שיוצרות את המציאות שלנו. למעשה מה שקובע את תחושותינו והרגשותינו אינו האירוע או ההתנהגות של הזולת, אלא הפרשנות שלנו לאירוע, הפרשנות שנעשתה על-פי דפוסי החשיבה הבסיסיים שלנו. ההכרה בכך היא הצעד הראשון  בכיוון של יצירת השינוי המחשבתי וההתנהגותי בחיינו.

היגדים חיוביים
"לואיז הי" אומרת שאנו אחראים לכל מה שקורה לנו בחיינו. אנו יוצרים את החוויות שלנו ע"י דפוסי האמונות והרגשות שלנו.

לדוגמה: אם אני מאמינה שכדי להתפרנס יש לעבוד הרבה שעות וקשה, אלו החיים שאני אחווה.
חוק היקום אומר שמה שאנו מאמינים בו - תמיד ישאף להצדיק את עצמו. המשפטים שאנו אומרים לעצמנו או שומעים סביבנו משפיעים על האמונות שלנו. כשאנו רוצים לעשות שינוי בחיינו מיד "קופצות" מחשבות ודפוסי אמונה ישנים שאומרים: "אי אפשר". זהו האגו שמתנגד לשינוי ויוצר את הקונפליקט (הקול הפנימי).

כדי להחליף מחשבה ואמונה שלא משרתות אותנו, עלינו לשתול במקומן מחשבה שתחליף את תבנית החשיבה הישנה. אלו הן המחשבות החיוביות (מחייבות).

המחייבות הן היגדים חיוביים, הצהרות  על דרך החיוב (והחיוך...) של דבר שאנו שואפים אליו או רוצים שיתקיים. דוגמה: יש לי עבודה טובה, אני גרה בבית גדול (למרות שזה לא קיים במציאות העכשווית).

תרגול היגדים חיוביים מאפשר לנו להחליף חלק "מההקלטות" הישנות הטבועות במוחנו. זוהי שיטה עוצמתית ביותר אם מקדישים לה 10 דקות ביום תוך מתן תשומת  לב למה שאנו אומרים לעצמנו. ככל שנקפיד לבחור ולהתנסח במילים ובמושגים חיוביים יותר, כך ניצור מציאות חיובית יותר.

כללים לאמירת היגדים:

1.נסחו את ההיגדים קצר וממוקד ותמיד בזמן הווה. חשוב לנסח אותם כאילו הם כבר קיימים. זה לא "שקר" או "עבודה בעיניים", אלא זו הכרה בחוק הקוסמי ש: הכול בחיים נוצר קודם במישור המנטאלי לפני שהוא מתממש במציאות האובייקטיבית (מחשבה יוצרת מציאות).

2.ההיגד צריך להיות מתאים לכם באופן אישי – לתת תחושת שחרור או תמיכה. ייתכן שתרגישו התנגדות רגשית בשימוש הראשון, במיוחד כאשר מדובר בהיגד בעל עוצמה רבה לחייכם, ובכל זאת יש להמשיך ולומר אותו.

3.ההיגדים לא נועדו לסתור את רגשותיכם (גם את השליליים שבהם) - אך הם עוזרים לכם לפתח נקודת מבט חדשה לחיים.

4.אפשר להצהיר את ההיגדים בלב ללא קול, לומר אותם בקול רם או לכתוב אותם על נייר. מומלץ להקליט את ההיגדים על גבי קלטת ולשמוע לפני השינה (הם עובדים נהדר על התת-מודע דווקא בזמן השינה).

5.היגדים "מגרשים" פחד וחשיבה שלילית. זהו תהליך בו אתה משקיע את עצמך ברעיונות מסוימים חיוביים, לשם שינוי.

דוגמה למחייבות:
•שפע הוא מצב הוויה טבעי בשבילי.
•אני חי/ה בהרמוניה עם אנשים סביבי.
•הכול מסתדר לטובתי בקלילות ובהנאה.
•אני גר/ה בבית גדול עם גינה.

כאשר יש לנו מחשבות שליליות, הן מביאות תוצאות שליליות. כאשר אנו יוצרים במודע, אנו שמים במקום הראשון את המטרות והשאיפות שלנו בחיים. כשיש לנו מחשבות חיוביות, הן מביאות תוצאות חיוביות. אנו האחראים על התוצאות בחיינו. כל מה שקיים היום בחיינו, הוא תוצאה של מחשבות שלנו בעבר.

לסיכום:
כל מה שקורה בחיינו הוא תולדה של החשיבה שלנו. יש לנו תמיד את הבחירה  להתמקד במה שאנו רוצים בחיינו ולבחור את המחשבות שיובילו אותנו לכך. איכות המחשבה שלנו קובעת את איכות החיים שלנו, ולכן יש להימנע מניסוחים שליליים.

תנו לעצמכם את האישור והזכות ליצור את החיים שלכם כפי שאתם רוצים שבאמת יהיו, יש לכם את היכולת. כל מסע מתחיל בצעד אחד.

אתם מוזמנים לעשות את הצעד הראשון.
המחייבה שאני בוחר/ת היא.....................

ליצירת קשר ופרטים נוספים על ורדית גולד מוזס

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

0

עוד באותו נושא:

מודעות עצמית, כיצד נשנה את דפוסי החשיבה שלנו, דפוסי חשיבה, דמיון מודרך