עוזרר

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

מוצא העוזרר מאזורי הים התיכון ומרכז אירופה וכיום מוכרים כ 280 זנים שונים של הצמח.

עוזרר (oxyacantha crateagus) עוזרר (oxyacantha crateagus)

מוצא העוזרר מאזורי הים התיכון ומרכז אירופה וכיום מוכרים כ 280 זנים שונים של הצמח. פרוש השם הלטיני crateagus הוא "קוץ הפרחים", אך גם נגזר מהמילה היוונית kratos "עץ קשה" ואכן ענפיו הגמישים קשים לשבירה. המילה oxyacantha מקורה במילים היווניות oxis קוץ ו-akantha מלכות. על פי האגדות הנוצריות זר הקוצים שהונח על ראשו של ישו היה עשוי מענפי עוזרר. גם השם האנגלי hawthorn (haw- גדר קוצנית, thorn-מלכות) משמר את המשמעות הזאת. העוזרר נזכר בכתבי דיוסקורידס (מאה 1 לספ"נ) והיה מצוי בשימוש בקרב היוונים והרומאים כצמח מרפא ובטקסי חתונות וטיפולי פוריות.
 המתולוגיה היונית מספרת שרופא יווני בשם אסקלפיוס שנהג להכין מרקחות מצמח העוזרר ריפא כל חולי ואפילו הקים מתים לתחיה. הדס אל השאול הלך להתלונן לפני יופיטר מלך האלים שמאז שמתחרהו לימד את בני האדם להשתמש בצמח לא גדל מספר תושבי השאול אפילו באחד. יופיטר נענה לתלונותיו של הדס ושלח מכת ברק שהרגה את אסקלפיוס והפכה אותו לאפר. אם תרצו זהו סיפור על התהוות הקרטל הראשון. ישנן אגדות קלטיות עתיקות מספרות שהפיות נוהגות להיתלות בין ענפיו.
 השם העברי "עוזרר" מקורו במילה הערבית "זערור", יתכן בגלל פירותיו הזעירים.
גם במקורות הוא נזכר כעץ שפירותיו נאכלים:"עוקצי האגסין [...] והעוזרדים [...] מטמאין ומטמאין". בגרמניה בימי הביניים הוא שימש בטקסי קבורה והגרמנים האמינו שכשהיו מבעירים את ענפיו הנשמות היו עולות השמימה בלהבות. 
כשנבזזה גופתו של ריצרד השלישי לאחר שהובס בקרב בוסוורת בשנת 1485, הוסתר כתרו בתוך שיח עוזרר ולבסוף התגלגל אל חתנו שהומלך כמלך הנרי השביעי. כדי לסיים את מלחמות הירושה העקובות מדם (מלחמת השושנים) הוא לקח לו למלכה את בת המשפחה היריבה והשקט חזר אל הממלכה האנגלית. מאז אימץ בית טיודור סמל של כתר בתוך שיח עוזרר נושא פירות. השימוש הרפואי בצמח נשכח מעט וקרנו עלה מחדש במחצית המאה ה19 בעקבות דיווחיו של רופא אירי שטיפל באמצעות הצמח במאות חולים שסבלו מבעיות קרדיו וסקולריות.
העוזרר נחשב כיום לאחד הצמחים היעילים ביותר לטיפול בבעיות לב וכלי דם. העוזרר מכיל פלבונואידים ובעיקר קוורציטין ורוטין, הידועים בפעילותם המיטיבה על כלי הדם, טרומאתיאלין, חומצות פנוליות וטנינים. הוא מרחיב כלי דם של הלב, כלי דם הקפיים ומשפר את עבודת הלב. מאזן לחץ דם גבוה ונמוך ומוריד קצב לב מוגבר. משתמשים בכל חלקי הצמח. העוזרר נחשב לצמח בטוח לשימוש גם לנשים בהריון ונשים מניקות ולא ידועות תופעות לוואי עקב השימוש בצמח במקביל לנטילת תרופות.

צליעה עקב בעיות זרימת דם לרגליים: לחלות תה מעלי עוזרר ביחס של כפית על כוס ולשתות 4 כוסות עוזרר ביום. העוזרר מכיל מרכיב בשם ACE המגמיש את כלי הדם וממריץ את זרימת הדם.

הסתיידות עורקים: לשתות 4 כוסות ליום.

סחרחורות: כנ"ל.

איזון לחץ דם גבוהה או נמוך: לשתות 4 כוסות עוזרר ביום.

מתח וחרדה: כנ"ל. לעוזרר השפעה על מערכת העצבים והמערכת ההורמונאלית.

דפיקות לב (טכיקרדיה, פלפיטציות): כנ"ל. לשתות 4 כוסות ליום.

מחלת ריינו: לשתות 4 כוסות עוזרר ביום. הצמח מרחיב כלי דם פריפריאלים.

תעוקת חזה: כנ"ל.

עיכול חלש : כנ"ל. הצמח מעודד הפרשת מיצי עיכול.

שילשול: כנ"ל. מרגיע את הריריות ואת תנועת הפריסטלטיקה במערכת העיכול.

כאבי מחזור: כנ"ל. העוזרר מרגיע ומרפה שרירים מכווצים.

מחזור לא סדיר: כנ"ל. לעוזרר השפעה על המערכת ההורמונאלית.

אנגינה פקטוריס: כנ"ל.

כולסטרול: כנ"ל.

דפיקות לב על רקע קשיי עיכול: כנ"ל.

קיבה עצבנית/גסטריטיס: כנ"ל.

קשיי שינה: כנ"ל. הצמח מאזן את מערכת העצבים.

מנופאוז: כנ"ל. לעוזרר השפעה הורמונאלית.

חידוש סחוסים: כנ"ל.

חיזוק רצועות: כנ"ל.

אסתמה: כנ"ל. התקררות.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על הלל לרנר

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

צמחי מרפא, חרדה, עוזרר, קשיי שינה, שלשול, מחזור