ראשי | בריאות | כל מה שרצית לדעת על | טיפול בטראומה והתמודדות מול טראומה קשה

טיפול בטראומה והתמודדות מול טראומה קשה

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

מהו טיפול בטראומה וכציד ניתן לקבל טיפול בטראומה בשיטת מוח אחד

טיפול בטראומה והתמודדות מול טראומה קשה טיפול בטראומה והתמודדות מול טראומה קשה

טיפול בטראומה הינו תהליך ארוך ומורכב. טיפול בטראומה בשיטת מוח אחד ובעזרת קינסיולוגיה יכול לעזור במקרים רבים של טראומה קשה.

טראומות קשות כגון מחלה, תאונת דרכים, מלחמה, שבי, מוות, פגיעה מינית, ועוד הם חלק מהחיים שלנו. אנו רוצים למנוע זאת, אנו מאד היינו רוצים לשמור על הקרובים שלנו, אבל לא תמיד נצליח בכך. לצערנו, טראומות הם חלק מהחיים. אנו מאד רוצים לעזור לאדם להתמודד ולא להדחיק את הטראומה. שכן אם נדחיק אנו עלולים להיפגע במהלך החיים, בהתאם לטראומה.

הערה: אנו, במוח אחד נעבוד בעדינות רבה בכדי לשחרר את הטראומה, אין ברצוננו לחוות ולכאוב את הטראומה בשנית אלא לשחרר לאט לאט... לפי היכולת של האדם. חוויה כואבת של שחרור עלולה לפגוע ולפרק את האדם. עבודה עדינה תיתן לאדם את הכלים להתמודד וללכת הלאה בחיים למרות חווית הטראומה.

בזמן טראומות אנו מפעילים את מערכת ההישרדות עד קצה היכולת שלה (ואולי יותר) ואנו חווים אירוע הישרדותי בכל העוצמה. אירוע זה משבש לאדם את כל ההתנהגות ומפעיל את מערכת ההישרדות גם בכל פעם שיש איזו תזכורת לאירוע, כגון: ריח, מקום, צבע, קולות, אנשים מאותו המין או הקבוצה שפגעו וכו'.

ועוד משהו גם אם הטראומה קשה ומשמעותית המבנה הנפשי שלנו לפני האירוע משפיע מאד על תהליך ההתמודדות של האדם בזמן הטראומה ואחריה. ככל שהמבנה הנפשי של האדם חזק יותר יהיה לאדם את הכלים להתמודד עם הטראומה.

מחלה קשה
היינו שמחים להיות בריאים ולחוות חיים של בריאות ואושר, אבל, לפעמים מגיעות מחלות, ומחלות קשות שמונעים מהאדם חיים טובים, שנותנים לאדם התמודדות קשה. בין אם האדם עצמו חולה ובין אם זה מבין קרוביו. דרך טיפול ודיבור על הנושא נוכל לתת לאדם כלים איך להתמודד מול המחלה ותוצאותיה, מול הפחד מהלא נודע, ומול חלוקת משאבים של זמן בין החולה לשאר המשפחה. (נושא זה הוא אחד מהנושאים שעולים בזמן מחלה במשפחה) לדעתי האדם יודע את המתרחש גם אם הנושא לא מדובר. ככל שאי הידיעה גדל כך גם הפחד גדל. בתהליכי העבודה גם נדבר ונבדוק מה האדם יודע על המתרחש.

תאונת דרכים
תאונות דרכים הם דבר שמתרחש, לצערנו, ואפילו יותר מדי. היינו שמחים למנוע את זה אבל זה חלק מהחיים. בתאונת דרכים הן אם אנחנו הנפגעים והן אם הקרובים לנו נפגעים חשוב לעשות תהליך עבודה על זה ולא להשאיר את זה "כאילו" בתת מודע, כאילו זה נושא שאסור לדבר עליו. טראומות של תאונות דרכים לא מטופלות יגרמו לנו לאי יכולת לבחור. כגון: פחד מכל נסיעה, פחד מלעלות לאוטובוס, או לחילופין ליסוע כמו משוגעים כאילו אין מה להפסיד יותר בחיים.

מלחמה ופיגועים
במלחמה ופיגועים אנו מרגישים את ההישרדות מגיעה לקצה היכולת. איום רציני על מהלך החיים/ או שיבוש מהלך החיים. שיבוש זה מכניס חרדות ופגיעות לחיים אפילו, לפעמים, הלם קרב או הלם מפיגוע. שחרור איטי של מציאות זו תעזור לחזור לחיים פחות או יותר רגילים ונורמאלים, ולא למחזר את הדפוסים המוכרים, ולפעמים הקשים שהאדם חווה.

שבי
גם שבי, ושבי קשה ומלא פחדים כגון השבי במצריים ובסוריה במלחמת יום כיפור או השבי בידי הוייטקונג בזמן מלחמת וייטנאם (ופחות השבי בימי מלחמת השחרור בירדן) טראומה קשה זו שההישרדות היא כל רגע ורגע גורמת לאדם למחזר דפוסים שעברו בזמן השבי כגון: אי יכולת להירדם, פחדים וחרדות, בעיות תזונה (יותר מדי או פחות מדי) חוסר יכולת ליצור חיים קבועים או זוגיות וכו' שבי הוא טראומתי ביותר וחייבים לשחרר לאט לאט בכדי לחיות חיים כלשהם.

מוות
מוות בכלל ומוות פתאומי הם טראומה קשה. הרבה פעמים גם לא מדברים ומכינים למוות. הן את האדם לקראת המוות שלו והן את האדם לקראת מוות של קרוביו. המוות הוא מסע אל הלא נודע ושינוי שהאדם מפחד חושש וחרד ממנו. תהליכי עבודה יעזרו לקבל ולחוות את המוות, גידול בעל חיים ופרידה ממנו נותנים לאדם את הכלי להתמודד.
חשוב לקרוא את הספר "המוות חשוב לחיים" של אליזבת קובלר רוס בתרגומה המדהים של ירדן בר כוכבא. זה נותן כלים להבין ולהכין לקראת הבאות, ולשחרר את המתח העצום הקשור למוות. תקשורת ולדבר אמת מאד עוזרים לתהליך ההתקדמות ולשחרר חרדות.

פגיעה מינית
פגיעה מינית היא קשה ביותר בכל מצב ויותר אם הפוגע מבני המשפחה. כשהנפגע הוא ילד ועדיין המערכת ההורמונאלית המינית לא עובדת (בגילאים צעירים) ישנו שיבוש בכל המערכת ההורמונאלית. יש שיבוש ברמת האמון שהאדם נותן במקורביו שהיו צריכים להגן ולשמור. ברוב המקרים ישנו שיבוש של התפיסה המינית והתעסקות יתר במין, אצל בנים יותר ואצל בנות התגובה הנפוצה יותר זה קפיאה, כאילו האנס חוזר לפגוע (גם אם זה בן הזוג שיש הבנה תודעתית שזה בסדר. בשעת מעשה הכל חוזר ומתהפך על האדם.כאילו הוא חווה אונס פעם נוספת. יש לציין שהפגיעה המינית חזרה הרבה פעמים הטראומה מוכפלת.

גם פה אציע ספר "טראומה והחלמה" של ג'ודית לואיס הרמן. בספר היא מרחיבה על נושא הטראומה וקצת על איך לצאת ממנה.

טראומות קשות הם חלק מהחיים לא נוכל למנוע אותם, לצערי. כן נוכל לטפל ולשחרר טראומות אלו בכדי להקל ולשחרר את מהלך חיינו, בכדי שנהייה יותר בוחרים ונחייה את חיינו בטוב ובבחירה.

טראומות קשות אלו שזעזעו כל פינה, כל שריר, כל תא בגופינו, כל הבט נפשי בנו, טוב לשחרר אותם ולחיות את חיינו יותר בוחרים, יותר רגועים. ולא נעביר אותם ב'גנים' לדורות הבאים.

זה אמנם קשה להתמודד עם טראומות... אבל אפשרי ויתכן!

ליצירת קשר ופרטים נוספים על יוסי גולד

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

טיפול בטראומה, כל מה שרצית לדעת על, כל מה שרצית לדעת על התמודדות עם טראומה, טראומה, טיפול בטראומה והתמודדות מול טראומה קשה