ראשי | בריאות | כל מה שרצית לדעת על | קיטניות – איך מעכלים את זה?

קיטניות – איך מעכלים את זה?

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

משפחת הקיטניות משפחת אצולה מפוארת ומכובדת ברחבי העולם כולו ידועה ומפורסמת בזכות מעלותיה הבריאותיות הנכספות על-ידי כולנו ובאותה הנשימה בזכות השָמוֹת שהיא מחוללת אצל חלקינו במעיים...

קיטניות – איך מעכלים את זה? קיטניות – איך מעכלים את זה?

איך שנגמרים החגים, אני מתחילה לחגוג את בואו של הסתיו והחורף האהובים עלי כל- כך
ואם כבר סגריר, קריר וגשום בחוץ, איך אפשר בלי מרק קטניות חמים? מי מכם לא זומם על חמין עתיר קיטניות ליום חורף קר – הא?

אל תספרו לאף אחד, בשבת האחרונה הורדתי את מד הטמפרטורה במזגן לטמפרטורה שערורייתית רק כדי להתענג על החמין שבעבע ליל שלם בתנור.

חומוס, פול, שעועית לבנה/אדומה/שחורה/מנומרת/מאש/אזוקי, עדשים אדומות/ירוקות ושחורות – רק תבחרו, שיטפו, השרו, הנביטו ובשלו.. ושיהיה בתאבון!

משפחת הקיטניות (פרפרניים) משפחת אצולה מפוארת ומכובדת ברחבי העולם כולו ידועה ומפורסמת בזכות מעלותיה הבריאותיות הנכספות על-ידי כולנו ובאותה הנשימה בזכות השָמוֹת שהיא מחוללת אצל חלקינו במעיים...

הן מכילות סיבים מסיסים בכמות גבוהה – את הסיבים הללו אנחנו רוצים בתפריט שלנו, כיוון שהם יודעים לאזן את הכולסטרול והטריגליצרידים – הם עובדים כמו מברשת בקבוקי תינוק בתוך כלי הדם ויוצרים תחושת שובע.

הקיטניות נותנות מענה מצויין לחיידקי המעיים, מחזקות את הפלורה הטבעית ומשמשות מצע מצויין לצמיחה ושגשוג החיידקים הידידותיים ויהוו קו ראשון לקרב הנצחי המתחולל בבני מעינו שבין החיידקים הידידותיים לבין מחוללי השָמות כאמור.

רוב הקיטניות בעלות אינדקס גליקמי נמוך ומעט שומן – מי מאיתנו ששומרים על המשקל ועל אורח חיים בריא ודאי רוצה סוג מזון שכזה בתפריט היומי שלו

כמויות מכובדות של פיטוכימיקלים (נוגדי חמצוּן) נמצא בקיטניות, מסייעים לנו לנקז את הפסולת הנאספת בגוף בתהליכי מחלה, סטרס, הזדקנות וכקו ראשון לרעלנים

חברי משפחת הקיטניות:
שעועית לבנה/שחורה/מנומרת/אדומה/מאש/אזוקי
פול
עדשים צהובות/אדומות/ירוקות/שחורות
חומוס/חומוס אתיופי
אפונה ירוקה יבשה
תורמוס
טופו/אדממה

גזים... וגם למה זה כל כך כואב?
קיטניות מכילות סוג פחמימה אוליגוסכָּרידים. סוג פחמימה האנזימים במעיים שלנו, יודעים לפרק את האוליגוסכרידים כך שלמעשה, על תהליך הפירוק של סוג פחמימה זה, ממונים חיידקי המעיים – תהליך זה הוא זה היוצר את הגזים. הגזים, הם אלו שמכאיבים לנו, מרעישים לנו בעמקי הבטן ומחוללים בנו שמות.

אז מה עושים?
1) השריה – השרו את הקטניות כ-24 שעות לפני הבישול, החליפו הרבה פעמים את המים בתוך
זמן ההשריה.

2) הוסיפו דף אצת נורי/קלפ לקערת ההשריה, חלק מתכונות האצות הוא ספיחת גזים (קרמינטיבי).

3) הנביטו את הקיטניות לאחר ההשריה. בקיץ התהליך קצר יותר ומהרגע שהחום והאור משתנים עם הסתיו והחורף – התהליך לוקח יום - יומיים נוספים, ועדיין ממש שווה להנביט (את המונבטים אפשר לבשל/להוסיף לסלט/לאכול כמנת ביניים המספקת אנרגיה, ויטמינים ומינרלים זמינים לספיגה).

4) הקיטניות כבר בסיר, הוסיפו "אצבע" ג'ינג'ר – ג'ינג'ר ידוע כסופח גזים מצויין.

5) אכלתם, ביצעתם את כל ההוראות ועדיין, יש חוסר נוחות בבטן, עדיין קצת כואב ומציק – חוסר שקט? הכינו לכם כוס תה קמומיל, הרתיחו זרעי שומר או אניס והקפידו לשתות מחליטה זו מספר כוסות עד הערב.

אם אתם נימנים על האנשים שבשום אופן לא נוגעים בקיטניות לאחר החוויה האחרונה שהן חוללו בבטנכם, תוכלו להבין שמערכת העיכול שלכם זקוקה לחיזוק. אבל אם החלטתם בכל זאת לתת למשפחת האצולה הזדמנות, התחילו בשעועית מאש, אזוקי ועדשים למיניהם – אלו קלים יותר לעיכול.

לא נסיים את הכתבה הזו מבלי לשתף אתכם באחד המרקים האהובים עלי לימוֹת החורף (וגם בקיץ עם מזגן מקפיא – שששש...זה סוֹד, לא מגלים)

מרק חרירה:

להשריה יום קודם:
כוס עדשים ירוקות
כוס חומוס        

2 בצל סגול קצוץ – להשקיף ב2-3 כפות שמן זית כתית מעולה

הוסיפו 1/2 צרור כוסברה קצוץ גס, 1/2 צרור פטרוזיליה קצוץ גס וארבעה גבעולי סלרי קצוצים גס – ערבו יחד היטב.

הוסיפו  5 עגבניות קלופות קצוצות גס, כף כורכום, פלפל שחור, מלח ים אטלנטי, כפית אבקת ג'ינג'ר או "אצבע" טריה פרוסה.

הוסיפו את הקטניות וכסו את תכולת הסיר במים – לא הרבה מדי

הסיר הזה עומד אצלי על הכיריים לפחות שעתיים מרגע שהוספתי את הקטניות\אחרי שעתיים, מוסיפים עוד מים לסיר ובנוסף כוס איטריות דקות (אני מעדיפה לא דקות מדי) – תנו רתיחה אחרונה עד שהאטריות תהיינה מבושלות ובזה תם התהליך...

ליצירת קשר ופרטים נוספים על תמר תאומים גורן.

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

כל מה שרצית לדעת על, כל מה שרצית לדעת על קטניות, קיטניות, עיכול קיטניות, משפחת הקיטניות