ראשי | בריאות | כל מה שרצית לדעת על | מיגרנה? יש מה לעשות

מיגרנה? יש מה לעשות

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

מיגרנה היא צורה של כאב ראש חד-צדדי, קשה, מלווה בבחילה, הקאה ורגישות לאור ורעש. ללא טיפול, יכול ההתקף להמשך כמה שעות ועד כמה ימים.

מיגרנה? יש מה לעשות מיגרנה? יש מה לעשות


מיגרנה היא צורה של כאב ראש חד-צדדי, קשה, מלווה בבחילה, הקאה ורגישות לאור ורעש. ללא טיפול, יכול ההתקף להמשך כמה שעות ועד כמה ימים. התקפי המיגרנה נשנים בתדירות שונה בין האנשים, בין אחת לכמה שנים ועד 2 ויותר בשבוע.

ברפואה מאבחנים את המיגרנה ב-2 סוגים שונים-
מיגרנה קלאסית- (מיגרנה עם סימנים מקדימים- אאורה) הפרעות ראייה כגון קווי זיג-זג, טשטוש או העלמות קטע משדה הראייה.

מיגרנה נפוצה (מיגרנה ללא סימנים מקדימים)- 90% ממקרי המיגרנה, המלווה בתחושה כללית רעה או נטייה לרגזנות לפני התקף. הכאב מתואר ככאב הולם, בדרך-כלל חד-צדעי, נמשך בין 4 ל-74 שעות. לפעמים יתכנו אף 3-2 התקפים בשבוע. הכאב מוקל באמצעות הרפיה או אפליקציה של קור על העורף (לעתים רחוקות יהיה הכאב מוקל בחום). השלב שאחרי ההתקף עלול להיות מלווה בחולשה כללית, בחילה או הקאות.

כאבי ראש מסוג מיגרנה הם תופעה שיכולה לחזור על עצמה ללא שום התרעה, לכן יש חשיבות רבה מאוד לזיהוי הגורם להתקף הכאב, כך נוכל להפחית ביעילות את תדירות ההתקפים.
ידועים מספר גורמים אשר ביכולתם לגרום להופעה של כאב הראש, השפעתם שונה מאוד בין האנשים. אנשים הנוטים להתקפי מיגרנה, חשוב שילמדו להיות בהקשבה לגופם, כדי שיוכלו לזהות את הגורמים המשפיעים על התהוות ההתקף.

גורמים פיזיים המהווים גורם להתפתחות מיגרנה:

•חוסר יציבות של כלי-הדם- שינויים בכלי הדם, היצרות של כלי-דם קטנים בקליפת המוח ובאזורים נוספים במוח, כשלאחר מכן יש התרחבות משמעותית, גורמים להופעת  הכאב.

•סטרס- בעקבות שחרור מוגבר של אדרנלין, משתחרר סרוטונין בריכוז גבוה. עודף סרוטונין גורם לכיווץ כלי-דם ומוביל להתקף.

•מעורבות של מתווכי דלקת- כאשר יש שחרור של מתווכי דלקת (היסטמין), יגרמו אלו לכיווץ של כלי-הדם, לחדירות מוגברת של כלי-הדם ולהתקף מיגרנה. אלרגיה יכולה לגרום למיגרנה וכך כל מצב דלקתי אחר הגורם לעודף לויקוטריאנים.

•סיפור משפחתי (גנטי-תורשתי)- נטייה תורשתית היא בסיס להתפתחות מיגרנה כתוצאה מגורמים סביבתיים שונים המהווים טריגר להתקף או לחומרתו, למשל מתח, עייפות, חוסר או עודף שינה, חוסר אכילה או אכילת יתר, שינויים הורמונליים (נטילת גלולות, תופעות קדם וסתיות- PMS), נטילת תרופות (למשל נוגדי דיכאון).

•אלרגיה למזונות- מהווה גורם מכריע בהתפתחות מיגרנה. התגובה האלרגית גורמת לגוף לשחרור מוגבר של אדרנלין וכן של היסטמין. תיתכן גם רגישות מוגברת לחומרים שונים שמקורם במזון (תיראמין, דופאמין, סרוטונין, טריפטופאן). בין המזונות העלולים לגרום לאלרגיה- צבעי מאכל, חיטה, סויה, תירס, בוטנים, תפוזים, בננה, יין, חלב ומוצריו, בשר בקר, פיצוחים, קפאין (יעזור בזמן התקף, אך גם עלול לגרום אותו).

•בעיות בעמוד-שדרה- לחץ של החוליות הצוואריות על העצבים, וכן בעיות במבנה של עמוד-השדרה, עלול להשפיע גם על זרימת הדם ולגרום להופעת התקף.

במקרים רבים ניתן לראות שלבעיות רגשיות, חרדות, חששות, לחצים ומתח נפשי, יש השפעה רבה על התפתחות של מיגרנה, כאבי ראש וסחרחורות.

לעיתים נראה גם דפוסי התנהגות שונים, הגורמים להתפתחות מיגרנה, ביניהם, סלידה משליטה חיצונית, חוסר יכולת לקחת אחריות על חיינו, חוסר בגמישות של המחשבה, התנגדות לזרימה של החיים- גורם לסטגנציה בחיים, הדחקת רגשות, הערכה עצמית נמוכה.

המלצות לטיפול בדרך הטבעית


מטרתו של הטיפול הטבעי במיגרנה היא לסייע למטופל כמה שניתן מלהגיע למצב שבו הוא מנוטרל מפעילות. ישנם מספר דברים באורח החיים שחשוב לשנותם, בהתאם לאותם גורמים שנמצאו כמשפיעים על התפתחות של התקפי המיגרנה.

תזונה נכונה ומאוזנת מהווה גורם חשוב ויעיל למניעת התקפים. במידה והמיגרנה נגרמת עקב אלרגיה או רגישות למזון מסוים, הימנעות מוחלטת ממזון זה תהיה נחוצה. המלצות כלליות לתזונה כוללות מזונות שאינם מוגדרים כאלרגנים, דוגמת פחמימות מלאות (לחם מקמח מלא, אורז מלא, קינואה ועוד), שמנים בכבישה קרה, ירקות ופירות, קטניות (חומוס, פול, טופו אורגני), טחינה, שקדים ואגוזים, אבוקדו ועוד. מומלץ להתייעץ עם נטורופת ולהתאים את התזונה באופן אישי למצב הבריאותי, לגיל ולגורמים נוספים כמו מחלות רקע שונות.
 
השימוש בצמחים ובתוספי תזונה יעיל גם הוא בסיוע למניעת התקפים של מיגרנה וכן יכול לעזור ביעילות לטיפול גם במקרה של התקף שכבר התפתח. הצמחים הידועים ביעילותם להפחתת התקפי מיגרנה הם בן-חרצית, פלפלת, שום ועוד. תוספי תזונה המומלצים לשימוש הם סידן, מגנזיום, ויטמינים מקבוצת B, חומצות שומן אומגה 3.

פעילות גופנית מתונה מאוד וקצרה, כזו המתרחשת באופן קבוע, תסייע במניעת התקפים חוזרים (לעומת פעילות ממושכת שגורמת לשחרור סרוטונין, שעלול להגביר את הכאב). בנוסף, טיפולי מגע שונים (שיאצו, טווינא, עיסוי) המשולבים עם טכניקות להרפייה והירגעות, למשל מדיטציה, רייקי, יוגה או דמיון מודרך, יהיו יעילים אף הם למניעת התקף.

ארומתרפיה, שיטה לטיפול בעזרת שמנים אתריים, יעילה מסייעת למניעת התקפי מיגרנה. השמנים האתרים מסייעים לגוף להגיע לאיזון, הן פיזי והן אנרגטי, והם משפרים את התפקוד של כל מערכות הגוף. ארומתרפיה יכולה גם לסייע ולהקל בזמן של התקף מיגרנה. ישנן תערובות של שמנים המומלצת לשימוש בזמן התקף, למשל לבנדר ומנטה או לבנדר, קמומיל רומאי והליקריסום.

במקרים שבהם התקף המיגרנה נגרם בשל דפוסי חשיבה נוקשים, שינוי של דפוסי חשיבה ויצירת דפוס מחשבתי חדש יסייע רבות, למנוע התקפי מיגרנה.
בספרה "אתה יכול לרפא את חייך" מציעה לואיז היי משפט המהווה דפוס מחשבתי חדש שיכול לעזור במניעת התקפי מיגרנה- "אני נרגע אל תוך זרימת החיים ומניח לחיים לספק לי את כל צרכיי בקלות ובנוחות. החיים נועדו עבורי".

ליצירת קשר ופרטים מלאים על שירי כספי

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

כל מה שרצית לדעת על, כל מה שרצית לדעת על מיגרנה, מיגרנה, מיגרנות, מאמרים על מיגרנה