ויטמין D

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

ויטמין D הוא שם לקבוצה של 5 תרכובות אורגניות שעוזרות לנו לשמור על מאזן המינרלים בגופנו ומבטיחות רמות תקינות של זרחן וסידן בדם.

ויטמין D ויטמין D


אם יש לך שמש, יש לך שמש
יש לך שמש בליבך
בוא והושט לה את ידך...

את השיר הנפלא הזה שרה גלי עטרי כשכבר כולנו ידענו שהשמש היא מקור בלתי נדלה לוויטמין D , אך הרבה לפני שידענו מה הן הסכנות הטמונות בחשיפה מוגזמת לשמש.

ויטמין D נקרא גם "ויטמין השמש" והוא חיוני מאוד לבריאותינו. רמה נמוכה של ויטמין D יכולה לגרום למחלות כמו: סרטן הערמונית, סוכרת נעורים, אסטמה, סרטן המעי הגס, סרטן השד, מחלות לב ואפילו טרשת נפוצה. אולם היום אנחנו חייבים להשאיר את השמש רק בליבנו ולקבל את מנת הוויטמין D הדרושה לנו ממקורות אחרים, שאינם כרוכים בהיצלות בקרני השמש.

מהו ויטמין D וכיצד הוא נוצר?
ויטמין D הוא שם לקבוצה של 5 תרכובות אורגניות שעוזרות לנו לשמור על מאזן המינרלים בגופנו ומבטיחות רמות תקינות של זרחן וסידן בדם. אם מוציאים מהנוסחה את קרני השמש הטבעיות, שמספקות 95% מכמות הנחוצה לנו, אז אנחנו מקבלים דרך המזון שאנחנו אוכלים רק כ-5% מהוויטמין החשוב הזה. וכל זאת בניגוד למרבית הויטמינים, אותם אנחנו יכולים להשלים דרך תזונה נכונה.

ויטמין D בעידן המודרני
למרות שאנחנו חיים בארץ שטופת שמש, מחקרים קליניים שנערכו לאחרונה מראים שהחיים המודרניים מונעים מאיתנו מלקבל את כמות הוויטמין הדרושה לנו. עבודה ממושכת במשרד, בנייה לגובה, שימוש הולך וגדל בקרם הגנה וחשיפה לאוויר מזוהם – אלו הם רק חלק מהסיבות שמונעות מאיתנו לקבל כמויות מספיקות של ויטמין D.

כדי להשלים את הכמות הדרושה לאיזון, עלינו לדאוג לספק לגופינו ויטמין D

האם אתה נמצא בקבוצת הסיכון?
אם יש לך עור כהה, אם אתה מבלה שעות ארוכות במשרד, אם אתה נמנה על קבוצת הגיל השלישי, אם אתה סובל מעודף משקל, אם אתה צמחוני, טבעוני או אלרגי לחלב, אם אתה מורח קרם הגנה כאשר אתה נחשף לשמש, אם אתה סובל ממחלות כגון צליאק, פיברוזיס, קרוהן, מחלות כבד או שאתה צורך סטרואידים – אז אתה חשוף יותר מכולם למחלות שמקורן ברמות נמוכות של ויטמין D.

מקורות מזון לוויטמין D
מאחר וויטמין D הוא תשלובת של כמה תרכובות ניתן לקבל כל אחד מהם בכמה סוגי מזון עיקריים:

*ויטמין D3 – מגיע אלינו מדגים כגון: סלמון וסרדינים. מחלמון של ביצה כמו גם במוצרי חלב המעושרים בוויטמין D, בכמות קטנה יחסית.

*ויטמין D2 – מגיע אלינו בעיקר מפטריות. אך חשוב לציין בנקודה זו שהיעילות שלו היא רק כשליש מוויטמין D3.

השמש כמקור לוויטמין D
כדי לבדוק את רמות הפרו ויטמין D  25(OH)D עורכים בדיקות דם. באופן כללי, כאשר העור שלנו נחשף ל-20 דקות של שמש הוא מייצר כ-10,000 יחידות ויטמין D. כדי לקבל את מנת הוויטמין הדרושה מקרני השמש, מומלץ להיחשף אליה במשך 20 דקות בכל יום, לא יותר! שכן חשיפה מוגזמת לשמש – עשויה להביא להתפתחות של סרטן העור. חשוב להיחשף לשמש בהדרגה, במיוחד לאחר החורף ולהימנע מחשיפת יתר ומפיתוח אדמומיות בעור.

כמות מומלצת לצריכת ויטמין D
משרד הבריאות הישראלי ממליץ על כמות של 400 יחב"ל – מדי יום. אולם ממחקרים שנערכו בשנים האחרונות עולה כי הכמות המומלצת עומדת על 1,000 עד 2,000 יחב"ל מדי יום.
כמו כן, הראו המחקרים כי נדיר למצוא תופעות של הרעלת ויטמין D.

הדרך לחיים בריאים ואיכותיים יותר מתחילה בצעד קטן. בעזרת אימון לאורח חיים בריא וטיפולי נטורופתיה הכוללים הכוונה –יעוץ והרכבה של תפריט מתאים- תוכל גם אתה להחזיר השמש לליבך ואת האיזון לגופך...!

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

ויטמינים, כל מה שרצית לדעת על, ויטמין D, כל מה שרצית לדעת על ויטמין D, מאמרים על ויטמין D