ראשי | בריאות | רפואה משלימה | מהו שיאצו?

מהו שיאצו?

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

שיאצו היא שיטת טיפול באמצעות מגע, שמקורה ביפן. המילה שיאצו מורכבת משני חלקים: שי - אצבע, אצו - לחץ.

מהו שיאצו? מהו שיאצו?

שיאצו היא שיטת טיפול באמצעות מגע, שמקורה ביפן. המילה שיאצו מורכבת משני חלקים: שי - אצבע, אצו - לחץ. לפי כך, שיאצו הוא טיפול במגע, המתבצע על ידי לחיצה באמצעות האצבעות. אך למעשה, בשיאצו משתמשים לא רק באצבעות ובאגודלים על מנת לבצע לחיצה, אלא גם בכפות הידיים, במרפקים ואפילו בברכיים. מטרת השיאצו היא ריפוי בעיות רבות ומגוונות, אך ללא ספק הטיפול מאוד מפנק ומרגיע ומומלץ לכולם, כדי לשמור על גוף ונפש בריאים.

האבחנה והטיפול בשיאצו מבוססים על עקרונות הרפואה הסינית ועל הטיפולים המנואלים שהיו נהוגים בסין לפני כ-3000 שנה. רפואה סינית מבוססת על השבת ההרמוניה למטופל. מחלה, בין אם פיזית או נפשית, נתפסת כחוסר איזון במערכת האנרגטית של המטופל, וכל שיטות הרפואה הסינית - מטרתן להשיב ולהסדיר איזון אנרגטי זה.

טיפול השיאצו מתבצע בלבוש מלא על מזרן מיוחד. המטפל מבצע לחיצות על גוף המטופל, ומבצע רוטציות למפרקים שונים ומתיחות, תוך שימוש באלמנטים טיפוליים שונים, ושיטות המותאמות למצב המטופל. הטיפול טוב למטרת פינוק והרגעה, השגת איזון גוף ונפש, כמו גם לבעיות ספציפיות כמו כאבי ראש, מתח ולחץ נפשי, בעיות שינה ועיכול, כאבי גב ושרירים. כמו כן, טיפול שיאצו מצוין כרפואה מונעת לתחזוקת גוף בריא.

יין ויאנג
יין ויאנג מהווים יסודות עיקריים של הרפואה הסינית. על-פי הפילוסופיה הסינית, כל המושגים בטבע מחולקים לזוגות, המורכבים מהפכים התלויים זה בזה. לדוגמא, האור והחושך, למעלה ולמטה, קשה ורך, פנימי וחיצוני, אקטיבי ופסיבי.

הסימניות הסיניות ליין ויאנג מייצגות בהתאמה את "צידו האפל של ההר" מול -"צידו המואר של ההר", כאשר הכוונה היא לאותו ההר עצמו. כך בטבע, עם התקדמות השמש, הופך הצד האפל של ההר לצד המואר, וההפך. מכאן היחסים הבסיסיים של היין והיאנג – הם תלויים זה בזה, מנוגדים זה לזה, הופכים זה לזה ומכלים זה את זה.

כיוון שגוף האדם הוא חלק מהטבע, כוחות היין והיאנג פועלים גם עליו ובתוכו. הדבר מתבטא מחד באופיים הפנימי של בני האדם: האחד אקטיבי מאוד, ואילו השני מאוד פסיבי; אחד נוטה להתרגז בקלות, והאחר שומר על קור רוח בכל מצב. כמו כן, יין ויאנג יתבטאו גם בגוף הפיזי: אחד הוא בעל גוף נוקשה ותפוס – יותר יאנגי, ולאחר גוף יותר רך ושברירי – יותר ייני.

מושגים אלה משמשים בשיאצו לתיאור המצב היחסי של אנרגיה באחת משתי הדרכים: "ג'יטסו" – בעל האופי היאנגי - מצב של תקיעות והצטברות אנרגיה, שמתבטא באזור קשה וכואב בגוף, למול "קיו" – בעל האופי הייני - מצב של חוסר אנרגיה במקום מסוים, מקום רך הדורש מגע. הטיפול בשני המקרים הוא שונה בהתאם : הטיפול באזור ג'יטסו יהיה דינמי ושטחי יותר, ומאידך, טיפול באיזור קיו, יהיה איטי ועמוק יותר.

חמשת האלמנטים
על-פי הפילוסופיה הסינית, השינוי או המעבר בין יין ליאנג לא קורה בפתאומיות וחדות, אלא בשלבים: היום הופך לאט לערב, הערב הופך אט אט ללילה, הלילה הופך לבוקר והבוקר חוזר להיות יום. כל השלבים האלה הם הדרגתיים. הערב הייני פולש לאט לאט ליום היאנגי, מגיע לשיאו בלילה ואז מתחיל לעלות שוב הבוקר היאנגי, עד שמגיע לשיאו, וכך הלאה בתנועה מעגלית בלתי פוסקת. חמשת השלבים האלה כפי שתוארו, קיימים בכל תנועה של יין ויאנג ולא רק בהקשר לשעות היום. מכאן נגזרה התאוריה של חמשת האלמנטים בפילוסופיה הסינית, שבה כל אלמנט מאפיין שלב בתנועה הבלתי פוסקת של היין והיאנג. חמשת האלמנטים הם: עץ, אש, אדמה, מתכת ומים.

תפקודים ומאפיינים של האלמנטים:
עץ: צומח, גמיש, מושרש, חזק;
אש: יבשה, חמה, עולה, נעה;
אדמה: פורייה, יצרנית, פוטנציאל צמיחה;
מתכת: חותכת, קשה, מוליכה;
מים: רטיבים, קרירים, יורדים, זורמים, מניבים;

לכל אחד מהאברים הפנימיים, מהרקמות ומאברי החישה אשר בגוף האדם, יש אופי של אלמנט מסויים, שלפיו ניתן ללמוד על תפקודו ועל הדרך להחזרת האיזון בו במקרה של מחלה. יתרה מכך, גם הרגשות השונים הם בעלי אופי של אלמנט מסוים. מתוך הפילוסופיה הזאת ניתן ללמוד על הקשר הנסתר שבין הרגשות שלנו, לאברים שונים ורקמות הגוף.

הצ'י והמרידיאנים
חלק מהאנרגיה – צ'י מולד – אנו מקבלי מההורים שלנו בתור מטען גנטי, ואילו את השאר – ממזון ואוויר. לפי הפילוסופיה הסינית, האדם מתואר כבועת צ'י בקוטר של כמה מטרים, אשר הולכת ונדחסת פנימה עד שהיא הופכת לגוף עצמו. בתוך הגוף הצ'י זורם בערוצים, העוברים דרך כל הגוף ונקראים מרידיאנים. דרכם מגיע הצ'י לכל האיברים ומבטיח את פעילותם התקינה.

לפי הרפואה הסינית, קיימים בגוף 12 מרידיאנים רגילים ו-8 מיוחדים. 12 המרידיאנים הרגילים עוברים בגפיים וניתן להשפיע עליהם על ידי שיאצו או דיקור. 2 מתוך שמונת המיוחדים עוברים בחלק הקדמי והאחורי של הגוף וגם הם ניתנים להשפעה. כלומר, קיימים 14 מרידיאנים בעלי נקודות דיקור , אולם יש מספר רב ומגוון של מרידיאנים בגוף, דרכם האנרגיה זורמת על מנת להזין את הגוף ולווסת את פעילותו.

הנקודות שדרכן ניתן להשפיע על המרידיאנים, נקראות ביפנית tsubo . ניתן להשפיע על הנקודות על ידי דיקור, חימום שלהן, כוסות רוח או מגע. בעזרת הגעה וגישה למרידיאנים ניתן להשפיע על האיברים הפנימיים, ובצורה זאת, לרפא מחלות רבות, בעזרת כלים כמו שיאצו ודיקור.

המגע של שיאצו מאפשר לפתוח חסימות במרידיאנים אם קיימות ולהבטיח זרימת אנרגטית טובה בכל הגוף.

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

0

עוד באותו נושא:

ריפוי, שיאצו, גוף ונפש, רפואה סינית, כאבי ראש