ראשי | בריאות | תזונה ואוכל בריא | שומר- כלבו של צמח

שומר- כלבו של צמח

מאת
הגדל טקסט: Decrease font Enlarge font

על השומר מברכים: "שהכל" ואכן הכל בו. נעשה בו שימוש רחב לחיזוק ואיזון מערכת העיכול, טיפול במערכת הנשימה, הרגעת מערכת העצבים ועוד שימושים רבים ומגוונים וחלק מהם אביא כאן

שומר- כלבו של צמח שומר- כלבו של צמח

אנחנו מכירים שני סוגים של שומר: את שומר הגינה שהינו בצל הגדל באדמה ואת צמח השומר השייך למשפחת הסוככיים. הן הירק והן הצמח מוכרים מהתקופה העתיקה בכל רחבי המזרח התיכון ובעיקר בצרפת, איטליה וארצות צפון אפריקה. השימוש בצמח מוכר גם אצל יהודי תימן שנוהגים לשלבו עם צמחים מחממים נוספים כגון הל, קינמון וזנגביל לטיפול בשיפור זרימת דם ופתיחת חסימות בכלי הדם. אצל יהודי עירק נהגו לתת תה שומר לנשים הרות כדי לחזק את ההיריון ולמנוע הפלה.

כעת, בתקופת הסתיו, ניתן לפגוש בפריחתו הצהבהבה והריחנית של הצמח בשדות הבור ובגדות הנחלים. הפריחה מתחילה באביב ומסתיימת בסוף הסתו. הצמח גדל לגובה של עד 3 מ' ויש לו ארומה מתקתקה די חזקה. 

החומרים הפעילים מצויים בכל חלקי הצמח ומתרכזים בעיקר בזרעים. ניתן להפיק ממנו שמן ארומתי שהמרכיב העיקרי שלו הוא האנתול (anethole). מחקרים בבעלי חיים מראים שיש בו כדי לעכב תהליכים דלקתיים ולהקטין את הסיכון להופעת סרטן. השימוש העממי המומלץ בשמן השומר הוא חיצוני ויכול להיעשות רק בשילוב של שמן נשא כגון שמן זית או זרעי ענבים או שקדים. ניתן לטפטף 2 טיפות שמן שומר לתוך כף שמן זית (10 מ"ל) ולעסות את אזור הבטן בעיסוי עדין ונעים בכיוון השעון. העיסוי והשמן יכולים לסייע לעיכול חלש ולטיפול בעצירות והרגעת הסטרס הנובע מכאבי בטן וגזים כלואים. ריח השמן עובד בצורה טובה על המערכת הרגשית ומאזן בין השכל והרגש. ראוי להיזהר בשימוש ישירות על העור ולהימנע ממגע בעיניים.

**כדאי לשים לב שהשמן אסור לשימוש ע"י נשים בהריון, ילדים מתחת לגיל 3 וחולי אפילפסיה. 

תקופת הסתיו מאופיינת בצינה ראשונה שלעיתים מחלישה את הגוף. ההתמודדות הרגשית עם עונת המעבר עלולה להחליש את מערכת החיסון. חיזוק מערכת העיכול יאפשר לגוף ולנפש התמודדות טובה יותר עם עונת המעבר. אין צורך בתהליכי הפקה מסובכים כדי להנות מאיכויות השומר. שתיית תה מזרעי שומר בסמוך לארוחה תסייע בספיחת גזים, שיפור יצור והפרשת מלחי מרה בכבד ואיזון מערכת העיכול.

ניתן להכין בבית סירופ לטיפול במערכת הנשימה. הסירופ מכייח, מטהר, מחטא ומרגיע את מערכת הנשימה:
סירופ בייתי לטיפול בשיעול:
1 כף זרעי שומר
1 כף זרעי אניס
1 כף קצח

לבשל את הזרעים הנ"ל ב- 400 מ"ל מים, בסיר מכוסה במשך 5 דקות ולבסוף להוסיף עלי זוטה לבנה ועלי קורנית טריים. להשאיר את הנוזל החם ביחד עם הצמחים והזרעים בסיר מכוסה במשך 5 דקות נוספות.

להוסיף לנוזל הנ"ל 400 מ"ל מים ו- 600 גר' סוכר חום. לבשל בסיר מכוסה עד שהסוכר נמס.
לבסוף אפשר להוסיף מעט שרף אורן.
לצנן וליטול 1 כפית בכל 4 שעות.

השומר מוכר כצמח ידידותי לילדים. הרמב"ם ממליץ על משקה של חלב רתוח עם פרחי שומר כתרופה נגד הצטננות, שיעול, גזים והתכווצויות מעיים.
מי שאינו צורך חלב יכול ליצור משקה מתוק ע"י הרתחת הזרעים במים ובהוספת דבש מלכות (לתינוקות צעירים מגיל שנה - להמתיק בסוכר ענבים ולא בדבש).

אחת מתופעות עונת המעבר היא הופעה של אלרגיות ודלקות בעיניים. רטיות של תה מזרעי שומר יסייעו לטיפול בהן באופן די מיידי. כשלא ניתן להשיג את הזרעים אפשר להשתמש בשקיק תה שומר איכותי: לחלוט במים ולהניח את השקיק המצונן על עניים עצומות.   

שומר הגינה נחשב לירק בצלי עסיסי מאד ועשיר בפיטוכימיקלים. הירק מכיל  מכיל כ 90% מים והוא עשיר בסיבים תזונתיים. ב- 100 גר' שומר יש 10% מהמנה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים למבוגר. לכן הוא מסייע בהסדרת פעילות מעיים, סילוק שומנים וכולסטרול והאטת הספיגה של סוכר, המעניקה תחושת שובע נעימה לאורך זמן.

ב- 100 גר בצל שומר יש כ - 49 גר' סידן. כך שניתן להסתייע בשומר לחיזוק העצמות ולמניעת אוסטיאופורוזיס. הירק מומלץ לנשים בגיל הפריון, מאחר והוא כולל ויטמינים, מינרלים וחומצה פולית (ב- 100 גר' סידן יש 7%  מהתצרוכת היומית של חומצה פולית לאישה בגיל הפוריות). הכללתו בתזונה היומית יכולה למנוע מומים מולדים במערכת העצבים של העובר.

מכל הבחינות מומלץ לשלב את ירק השומר בתזונה היומית ובפרט כשניתן להשיגו טרי ועסיסי. מאחר וזהו ירק בצלי, מומלץ להשיגו אורגני. 

סלט מעשיר דם:
2 שומר - פרוס דק
1/2 בצל לבן פרוס דק
1 שן שום קצוצה
1 גזר פרוס דק
1 סלק חתוך ל"מקלות"
1/2 לימון סחוט
2 כפות שמן זית בכבישה קרה (לא מזוכך)
1/2 כפית מלח ים אטלנטי גס
2 כפות פטרוזילה טריה קצוצה

אופן הכנה: לערבב את הירקות עם השמן, לימון ומלח ולפזר מעל את הפטרוזיליה.  
הסלט עשיר בסיבים תזונתיים, ברזל, אשלגן (שמסייע גם להפחתת לחץ דם גבוה), ופיטוכימיקלים אנטי סרטניים. הוא מרענן, מחזק, מגביר חיוניות ומסייע לתפקוד תקין של המוח. 

ליצירת קשר ופרטים נוספים על מירה כהן שטרקמן נטורופתית N.D ,R.Na

Save on your hotel - www.hotelscombined.com


דרג תוכן עמוד זה

5.00

עוד באותו נושא:

שומר, דיאטה ותזונה, תזונה, חיזוק מערכת העיכול