סרטונים מומלצים

טיפול ניתוחי תוך מוחי לפרקינסון ורעד באמצעות קרני אולטרסאונד ממוקדות

במרכז הרפואי רמב"ם בוצעה הפעולה הראשונה בישראל של טיפול תוך מוחי באמצעות קרני אולטרסאונד ממוקדות מבוקרות MRI. מדובר בטכנולוגיה חדשנית שפיתחה החברה הישראלית "אינסייטק", טכנולוגיה שהופכת את קרינת האוטלרסאונד לכלי יעיל ומדויק שמחליף את סכין הניתוחים.

הטיפול, כאמור הראשון מסוגו בישראל התאפשר כתוצאה משיתוף פעולה בין חברת ההייטק הישראלית "אינסייטק" והמרכז הרפואי רמב"ם, שבו התאחדו המחלקה הנוירוכירורגית בראשות פרופ' מנשה זערור, יחידת הפרקינסון בראשותה של ד"ר אילנה שלזינגר מהמחלקה לנוירולוגיה, ויחידת הנוירו רדיולוגיה בניהולה של פרופ' דורית גולדשר, כדי להוציא את המשימה אל הפועל. החידוש האדיר שהודגם בטיפול היא העובדה שמדובר בטיפול בלי הרדמה, בלי שמנתח נאלץ לקדוח בגולגולת , בלי סכנת זיהום ועם אפשרות לחולה לעמוד על רגליו מייד אחרי הטיפול. "אני מאושר", סיכם סמי זנגי, "אנשים כל הזמן אמרו לי, רועדת לך היד? תיקח מזכירה שתכתוב בשבילך וסייעת שתכין לך קפה. אבל החלום שלי היה לחזור להיות עצמאי והיום החלום הזה התגשם".

רקע לטיפול

הרעיון מאחורי המערכת של חברת "אינסייטק" (הנקראת ExAblate Neuro) הוא שילוב של שתי טכנולוגיות שאוחדו להם יחדיו. כבר בשנות החמישים הגו פיזיקאים ורופאים את האפשרות התיאורטית להשתמש בגלי אולטראסאונד ממוקדים בעוצמה גבוהה בתור סכין מנתחים. כאשר גלי האולטרסאונד הממוקדים פוגעים ברקמה - ניתן לצרוב בעזרתם או לכרות חלקים מדויקים וממוקדים של אותה רקמה. הבעיה הייתה להגיע לדיוק מוחלט במקום שאליו מכוונים את הקרן. את הבעיה הזו פתרו בחברת אינסייטק ע"י שילוב בין מערכת ה -MRI , שמספקת הדמיה של המוח בזמן אמת ומצביע על דרגת החימום המקומי של הרקמה ובין מכשיר שפיתחו במעבדות החברה בטירת הכרמל - מכשיר הנראה כקסדה, שמפיקה גלי אולטראסאונד בעצמה גבוהה הנשלחים ממוקדים שונים בקסדה ומכוונים לנקודה אחת זעירה במח. השילוב בין ההדמיה המדויקת והקרניים הממוקדות מאפשר לכוון בדיוק של חלקי המילימטר את הקרן לנקודה במוח שהינה מקור הרעד ולהפעלה של תהליך הצריבה בצורה מבוקרת תוך הדמיה טרמית.
שני החידושים המסעירים בהמצאה הזו הן העובדה שהקרן חולפת דרך רקמות המוח בלי לגרום להן נזק ומנטרלת רק את הנקודה במח שאליה כוונה, וכמובן העובדה שאת הקרן ניתן לשגר אל תוך המוח דרך עצמות הגולגולת, ללא צורך לחתוך, או לנסר את העצם.

המערכת של אינסייטק ביצעה עד כה כ 140 טיפולים כאלה בכל העולם -- בשוויץ, דרום קוריאה, וארה"ב. השבוע כאמור, החברה "שבה הביתה" והמערכת שלה ביצעה את הטיפול התוך מוחי הראשון בישראל, בבית החולים רמב"ם, ללא ניתוח .

מידע נוסף בקשר לטיפול:, מרכז המידע של אינסייטק: 0546574585
צילום ועריכה :עופר גולן -דוברות בית החולים .

תודה! אתה מוזמן לשתף את הסרטון עם חבריך!

לא אהבת את הסרטון הזה. תודה על שהבעת את דעתך!

292 צפיות
קטגוריה
רדיולוגיה
מי אנחנו I תנאי שימוש ותקנון האתר  I פרסמו באתר  I צור קשר

בקרו גם ב: אתר רפואת שיניים I אתר מטפלים I משחקים אונליין I חנות קריסטלים