סרטונים מומלצים

מתי כדאי להוציא את כיס המרה

לפרטים ויצירת קשר: http://gideon-sroka.co.il
טלפון מרפאה: 058-6268118
-------
טיפול נכון באבנים בכיס המרה – מתי ואיך מנתחים
בסרטון זה נדבר על כיס המרה ומתי כדאי להוציא אותו.
שלום , שמי גדעון סרוקה ואני מנהל היחידה לכירורגיה לפרוסקופית במרכז הרפואי בני ציון.
כיס המרה הינו איבר קטן הממוקם בבטן הימנית העליונה ומהווה מחסן למיצי המרה המופרשים מן הכבד. בזמן ארוחה שומנית מתכווץ הכיס וכמות גדולה של מרה מופרשת לתרסריון, ומסייעת בספיגת השומן.
הבעיה שאנו, הכירורגים, מטפלים בה קשורה ברוב המקרים להווצרות של אבנים בתוך כיס המרה. לעיתים אין ממש אבנים אלא בוץ. לעיתים כותב הרופא שעשה US – פוליפים – גם אז ברוב המקרים אלו אבנים.
הסכנה באבנים אלו היא שהן יכולות לחסום את צינור המוצא של הכיס, ולגרום לדלקת בכיס – מחלה שמתבטאת בחום, כאבי בטן ימנית עליונה המקרינים לגב ובנוסף גם בחילות והקאות. אבן יכולה גם לעבור לצינורות המרה הראשיים ולחסום אותם – וליצור מצבים מסוכנים אף יותר – דלקת עולה בכבד עם צהבת חסימתית, ודלקת לבלב. במצבים אלו נחוץ אשפוז בבית חולים, ויש לשקול ביצוע בדיקה שנקראת ERCP – שזו גסטרוסקופיה עם פתיחת השוער בין דרכי המרה לתרסריון.
כל מצב שבו יש התקף כאב כלשהו בבטן העליונה, בנוכחות של אבנים בכיס המרה – מהווה אינדיקציה לכריתת כיס המרה. בודאי מצבים בהם היה התקף חמור של דלקת בכיס או בצינורות המרה.
מבחינת התזמון של ניתוח– תלוי בחומרת ההתקף ומתי הוא התחיל. במצבים קלים יש יתרון גדול לניתוח מיידי והוצאה של הכיס. במצבים קשים יותר ובמצבים בהם יש חשד למעבר אבנים לצינורות המרה – יש צורך לשקול ERCP לפני ביצוע הניתוח.
ואם גילו לכם אבנים בכיס המרה במקרה – ומבלי שהיו אי פעם כאבים בבטן העליונה ? – במצב זה כדאי לעקוב ואין צורך להוציא את הכיס. האם אנו יכולים לדעת למי יהיה התקף דלקת בכיס המרה או דלקת לבלב הקשורה באבנים? - לא . אז במידה והאבנים כבר הראו סימנים כלומר היו "סימפטומטיות" – אין צורך להתלבט וכדאי להוציא את הכיס.
אם יש כאב לא טיפוסי בבטן העליונה, ויש ספק לגבי מקור הכאב, ובנוסף מתגלות אבנים בבדיקת ה US – במצב כזה כדאי להוציא את הכיס.
הניתוח עצמו אינו מסובך. ארבעה חתכים קטנים, בין חצי שעה לשעה , ואחוז סיבוכים קטן מאוד, בידיים מיומנות.
לסיכום: ניתוח כיס מרה הוא ניתוח שבא למנוע בעיות שקשורות באבנים או בוץ שיש בכיס. אל תחכו לבעיה משמעותית שעלולה לגרום לאשפוז ממושך, בדיקות פולשניות וניתוחים במצבים קשים יותר. אתם לא רוצים להיות במצב בו תגידו : "חבל שלא עשיתי את זה קודם"...
אתם מוזמנים לפנות אלי ואשמח לחזור אליכם בהקדם.

תודה! אתה מוזמן לשתף את הסרטון עם חבריך!

לא אהבת את הסרטון הזה. תודה על שהבעת את דעתך!

396 צפיות
תגיות
אבנים בדרכי המרה - כבד וכיס המרה תסמינים, אבנים בדרכי המרה - כבד וכיס המרה טיפול, אבנים בדרכי המרה - כבד וכיס המרה אבחון
מי אנחנו I תנאי שימוש ותקנון האתר  I פרסמו באתר  I צור קשר

בקרו גם ב: אתר רפואת שיניים I אתר מטפלים I משחקים אונליין I חנות קריסטלים